Om Du går in på ett gym, vilket gym som helst faktiskt, så kommer Du ganska så snabbt att se någon som står och gungar, för att kanske inte säga svingar, med vikterna. Det är inga små vikter oftast heller utan rejäla vikter som gungas lite bak innan den kastas upp. Vanligaste övningen som Du kan se någon göra detta med är just bicepscurl. Här flyger vikterna ofta både fram och bak.

bild tagen från http://idamariaberg.myshowroom.se/2014/03/15/dagens-ryggbicepspass/

bild tagen från http://idamariaberg.myshowroom.se/2014/03/15/dagens-ryggbicepspass/

Vad vi vet finns det väldigt få träningsredskap och vikter man faktiskt ska svinga med. Och dem redskap man ska svinga vikter i är tekniken oerhört viktig.
Om vi tar bicepscurl, övningen Du ser till höger, så att ställa sig och börja svinga upp en hantel här är inte helt korrekt. Överarmen ska hållas still så att bicepsmuskeln får jobba upp vikten och hålla emot hela vägen ner. Om Du istället börjar svinga kommer den inte får jobba lika väl och Du får ett mindre resultat än vad du annars hade fått.

Största anledningen till att Du förmodligen behöver svinga upp vikten är att Du ökat får snabbt. Dina muskler är inte starka nog och därmed måste Du börja svinga för att klara av det. Nästa gång Du är på gymmet, testa göra utan sving, klarar Du det så kör på, annars kan det vara läge att sänka vikten och hitta tillbaka till tekniken

Training Season1