Viktigt när Du sätter på Dina mål

Bilden tagen från http://gamingghouls.com/write-for-us/
Bilden tagen från
http://gamingghouls.com/write-for-us/

Nytt år och nya mål. Det är just vid denna tidpunkt varje år som flest mål sätts upp. Gå ner i vikt, börja träna, springa en mil, göra en svensk klassiker, börja att nyttigt.
Ja målen kan vara många men alla sätts på samma sätt. Man ska göra det.

Frågan är bara om det är så lätt att uppnå dem?

När Du sätter ett mål finns vissa saker Du bör tänka på som faktiskt gör att du lättare kan klara av att uppnå målet.

  1. Det måste vara realistiskt. Att säga att du ska springa ett marathon till sommaren på 3h kanske inte är så realistiskt om du inte tränat på 3år och aldrig tidigare sprungit. Sätt ett realistiskt mål som faktiskt går att uppnå
  2. Desto konkretare desto bättre. Att säga att du ska börja äta nyttigt säger inte så mycket. För det finns en rad olika kosthållningar som säger att det ena är nyttigt medan en annan säger det är onyttigt. Gör det konkret, säg vad det är som är nyttigt, mindre nyttigt och onyttigt.
  3. Ha en tydlig tidsplan. Oavsett vad ditt mål är kan du inte vara där samma sekund som du satte upp det. Du måste ha en progression till målet. Om det är att springa ett marathon, börja med att springa någon kilometer. Är det äta nyttigt säg att du ska göra det vid en måltid om dagen eller kanske en-två dagar i veckan och öka sedan på det efterhand.
  4. Ha alltid med delmål. Desto längre bort Ditt stora mål ligger desto svårare blir det att känna motivation för det alla dagar i veckan. Genom att sätta upp delmål får Du något som ligger närmare som Du lättare kan fokusera på och blir motiverad av.
  5. Motivera Din målsättning. Ibland är det lätt att sätta upp ett mål bara för att man ska ha ett mål men varför gör Du det? Anledningen till varför Du vill göra det är otroligt viktigt och därför gäller det att veta den. Motivera alltid Din målsättning!

Training Season1

Kommentera

Stäng meny