Skip to Content

Monthly Archives: maj 2015

Varför företag ska välja oss

bild tagen från http://cavemancircus.com/category/motivation-2/page/4/

bild tagen från http://cavemancircus.com/category/motivation-2/page/4/

Att ha en personal som är frisk och motiverad för att nå mål är något alla företag strävar efter att uppnå.

Det finns många sätt att få sin personal motiverad och frisk. Allt ifrån att ge dem rätt verktyg via workshops och föreläsningar till att ge dem konkreta tips och trixs till hur dem förbättrar sin hälsa med träning och kost. Men man ska aldrig underskatta vad en massage kan göra för ett arbetslag och hela företaget.

Ge personalen något att samlas kring, ge dem något som kan motivera dem, ge dem något som gör att dem kan känna sig lite extra uppskattade.

Ge dem Training Season

0 0 Continue Reading →

Privatpersonens val – Team Training Season

Team Training Season

När Du väljer att börja träna med oss så får Du inte bara en tränare. Du får ett helt team.
För att nå ett mål krävs det att man har rätt förutsättningar och personer runt sig. Det är just det Team Training Seasons ger Dig.

Det första Du får är en helhetstränare som ser till att Du får rätt styrketränare och uthållighetstränare för att vi ska kunna ge Dig dem bästa förutsättningarna.
Sen ser Din tränare till att Du får kontakt med en av våra skickliga och välutbildade massageteraupeter som kan hjälpa Dig när musklerna börjar bli trötta och spända.
Men Din tränare slutar inte där. Din tränare ser sedan till att koppla in en kostrådgivare och mentaltränare för att se till att Du blir optimalt förberedd.

bildTillsammans med hela Ditt team ser vi sen till att skapa en helhetsplan utefter Dig och Din målsättning med allt ifrån träningsschema, träningsprogram och utvärdering för att Du ska kunna nå Dina mål.

På 5 år har aldrig ett team misslyckats med att få en privatperson att nå sitt mål. Vi vet att detta fungerar, frågan är…
Vill Du vara med för att nå Ditt nästa mål?

Training Season

0 0 Continue Reading →

Vår andra praktikant gästbloggar!

Idag lämnar vi över ordet till Maria, vår andra praktikant. Maria har inte varit hos oss lika länge som Elina men vi har ändå gjort vårt bästa för att ge Maria så mycket av vårt tänk och vår filosofi som möjligt. Hör hennes egna ord om sin tid hos oss nedan

FullSizeRenderFjärde och sista veckan på Training Season är påbörjad och det känns lite vemodigt att allt snart är slut. För trots att jag har haft ansvaret för egna PT kunder, som jag tränat och skrivit program till, så kan jag inte än titulera mig som Personlig tränare. Jag ska tillbaka till Orsa för en månads studier där jag kommer att göra praktiska och teoretiska prov för att förhoppningsvis få bli licensierad personlig tränare.

På Training Season har jag fått möjligheten att arbeta som personlig tränare med allt ansvar och vad det innebär.
Jag har förstått hur viktigt det är att ha ett tydligt mål och syfte med det man gör, både som personlig tränare när man lägger upp ett träningsprogram men även att kunden ser ett tydligt mål med sin träning. Den största skillnaden är att jag har fått en bättre förståelse för hur man kan se på saker och ting. Det behöver inte vara rätt eller fel, svart eller vitt, eller att något som inte lämpar sig bra för en person kan passa utmärkt för någon annan.

Jag har utvecklats mycket som person och fått möjligheten att diskutera, ta del olika kunskaper och ett helt nytt tänk än det vi haft i skolan.
Jag känner mig nu mer tryggare och bekvämare i min roll och förberedelsen inför licensieringen kunde inte blivit bättre!

Vi tackar Maria för sin tid hos oss och önskar henne alla lycka till i framtiden!
Training Season

0 0 Continue Reading →

väl genomförda tester – vad säger resultatet?

IMG_2195I onsdags var det så dags för Niclas efterlängtade tester på tejpningsmetoden mot smärtan hos personer med benhinneinflammation. En enkel tejpning som använts i vår verksamhet i snart tre år men som inte haft några vetenskapliga belägg.

Tejpningen testades mot en annan vetenskapligt testad metod och vad resultaten visar får Niclas berätta om

”Kan ju lugnt säga att det var länge sedan jag var så spänd inför en dag och ett testtillfälle som detta. Men allt gick perfekt. Vi trodde länge att det skulle börja regna på oss men till och med vädergudarna valde att ge oss lite solsken några sekunder. Vad exakt resultatet visar är inte riktigt klart men det man tycks kunna antyda är att metoden fungerar och även att den fungerar gentemot den andra vetenskapligt testade metoden. Mer än så är svårt att säga redan nu med tanke på att datan än håller på att analyseras”

Det slutgiltiga resultat kommer att publiceras i ett examensarbete via högskolan dalarna under sommaren. Men så fort det är publicerat kommer studien även publiceras här på vår blogg

Training Season

0 0 Continue Reading →

En av våra praktikanter berättar om sin tid hos oss

För snart tio veckor sedan började Elina sin praktik hos oss som PT. Redan från start var vi tydliga med att om hon ville ha sin praktik hos oss ville vi att hon skulle försöka göra det med vårt tänk och filosofi. Hör hennes egna ord om hennes tio veckor

Jag heter Elina Gustavsson och går en hälsoutbildning uppe i Orsa.

FullSizeRenderJag har haft turen att ha 10veckors praktik på training season och jag tror att jag aldrig har haft så mycket att tänka på, på en och samma gång under så kort tid som jag har haft under dessa 10 veckor. Det har varit kul samtidigt som det har varit jobbigt att ha hjärnan gå på högvarv flera veckor i rad.

På Training Season har jag haft fördelen att få arbeta som pt, vilket har hjälp mig mycket och fått mig att tänka på ett helt annat sätt en vad jag har gjort i skolan. Under varje vecka som jag har arbetat har jag fått nya saker att tänka på. Vilket ibland har ställt till det i ens egna upplägg av ett träningsprogram. Man har fått större insikt av en helhelt, det är inte alltid bara träningen man behöver tänka på utan mer vilken övning som är bäst för den här personen utefter dens egna mål. Det är väldigt lätt att bara lägga upp ett träningsprogram, det som är mer klurigt är att göra ett träningsprogram som passar specifikt för den personen.

Jag känner att 10veckor egentligen inte är någon tid alls på att komma in i det nya tänkandet. Det känns som att nu när jag snart ska sluta är jag äntligen på väg att komma in i det. Men jag har fortfarande mycket kvar innan jag är där.

Med allt detta sagt så kommer jag sakna att inte fortsätta med allt jag har tagit mig an. Jag hoppas att pt-kunderna jag haft fortsätter att träna liknande som vi gjort och att de når sina mål.

Jag kommer ha stor nytta av allt jag lärt mig och jag kommer fortsätta med det nya tänkandet efter praktiken också!

Over and out!/ Elina

Vi vill passa på att tacka Elina för sin tid hos oss och för ett fantastiskt bra utförd praktik
Training Season

0 0 Continue Reading →

Energidryckens syfte och baksida

Energidrycker är idag något som finns i lika många storlekar, smaker och märken som all annan läsk. Däremot får vi höra mer och mer att energidryck inte är bra för oss. Det har till och med rapporterat om att unga människor har dött av energidryck.

Energidryck är en dryck som ofta innehåller allt ifrån socker, koffein och en rad olika kemikalier som ska få oss pigga. Utmaningen blir sen när vi gör dem sockerfria med höga halter av koffein och kemikalier. För när vi lurar vår kropp att den ska få socker och sen inte ger den det så reagerar den ändå som om den skulle fått den mängd socker som den tror den skulle ha fått. Hjärtat skenar av koffein för att samtidigt dras ner av att vi inte fick sockret som nu kroppen reagerar på och överkompenserar på för att komma ikapp. Resultatet? En Rejäl kick.

Bild tagen från http://blog.svd.se/maratonbloggen/2013/08/02/kostexperten-har-ar-riskerna-med-energidryckerna/

Bild tagen från http://blog.svd.se/maratonbloggen/2013/08/02/kostexperten-har-ar-riskerna-med-energidryckerna/

Men energidryck är inte tänkt från börjar till att drickas i vardagen för att vi var lite trötta. Energidrycker är tänka till idrottare som vill och behöver prestera på en hög nivå under en kort explosiv period eller för att hålla energin uppe under långa tävlingar.
Energidrycker ger idrottaren koffein för att hålla den pigg, socker för att hålla energin uppe samt i vissa fall mineraler och vitaminer för att vi ska kunna hålla vätskenivåerna i så bra balans det går. Och sen finns där en rad kemikalier som alltid kan vara mer eller mindre tvivelaktiga.

Niclas sa såhär om energidrycker
Först och främst måste vi som alltid skilja på om vi pratar om hälsa eller prestation. För hälsan skull och om man bara tränar för hälsan och se bra ut har jag extremt svårt att se varför man ska använda sig av energidrycker. Än svårare har jag om man inte ens ska idrotta utan bara tar det i vardagen.

Inom prestation är det annorlunda. Jag vet själv att jag har svårt att komma upp i puls och energinivå inför starten till en tävling så energidrycken kan hjälpa mig att komma igång så att pulsen och energinivån kommer igång redan i starten men även sen hålla det uppe på dem där riktigt långa tävlingarna. Men i träning och vardag tjänar dem inget syfte enligt mig.

Training Season

0 0 Continue Reading →

Studie om eko-mat på en familj

Mat är ett ämne som är på tapeten nu på många sätt, både inom träningshetsdebatten och uttalanden om fettskatt. Det första har vi sedan tidigare pratat om här på bloggen och det andra visar på en okunskap enligt oss när det vi äter mest i vårt samhälle idag är raffinerade kolhydratsprodukter samt sötade livsmedel och godsaker.

Däremot kom för någon vecka sedan en intressant studie upp där man hade låtit en svensk familj äta ekologisk mat i två veckor och mätt deras halter av bekämpningsmedel i urinen. Ni hittar artikeln om det hela är samt rapporten till själva studien här.

Säg vad ni vill men resultaten talar sitt klara språk vilket också är en del av det vi alltid poängterar i våra kostrådgivningar. Väl ekologisk mat först.

Training Season

Bild tagen från http://cavemancircus.com/2014/01/03/hell-putting-bodies-truth-food-eating/

Bild tagen från http://cavemancircus.com/2014/01/03/hell-putting-bodies-truth-food-eating/

0 0 Continue Reading →

Hur mycket Du måste träna för att få resultat

Uttrycket träning ger färdighet är nog ett uttryck de flesta av oss fått höra någon gång, men frågan är hur mycket träning som behövs för att de ska ge färdigheter och resultat. Det är en fråga vi lät Niclas besvara.

Först tror jag vi måste specificera vad en färdighet eller ett resultat är. Om vi åtgår att det handlar om att Du ska ha utvecklas något lite än vad du var från början vara. T.ex. säger vi att i detta fall handlar det om at lyfta 5% mer i styrkeövningen bänkpress. För en person

bild tagen från http://www.clipartoday.com/clipart/cartoons/cartoon/cartoon_265302.html

bild tagen från http://www.clipartoday.com/clipart/cartoons/cartoon/cartoon_265302.html

som kör bänkpress väldigt sällan och lyfter 40kg kommer detta förmodligen gå ganska fort. Dels för att 5% av 40kg är 2kg och dels för att kroppen anpassar sig snabbt i början.
Däremot om vi skulle säga att en tyngdlyftare ska lyfta 5% mer i bänkpress och lyfter idag redan 200kg så betyder att han ska lyfta 10kg mer. Detta kan däremot ta desto mer tid. Varför?

Jo allt handlar i detta fallet om förutsättningarna. En som aldrig gjort något kan lära sig och bli bättre snabbt för att kroppen anpassar sig snabbt men desto mer du har gjort det desto längre tid kan det ta innan du får samma utveckling, även om vi bara snackar om att kunna lyfta 5% mer än vad du gjorde tidigare.
Samma sak gäller för alla idrotter och utövare. Desto mindre du gjort det desto snabbare kommer du att få resultat men desto mer du gjort det desto mer tid kan behövas för att nå samma procentuella resultat.

Niclas Mårtensson

0 0 Continue Reading →

Vi söker fortsatt deltagare!

Benhinneinflammation är en smärtsam historia. Det är något som kan begränsa och försvåra många idrottsliga situationer. Det kan tvinga en att sluta göra det man älskar mest.
IMG_0854Men det som gör det än svårare är att det finns idag ingen behandling som gör att man blir kvitt det en gång för alla. Inget som tar bort smärtan. Det finns många olika behandlingar men inget som funkar helt klockrent och fullt ut

Men i samarbete med en student vid Högskolan Dalarna vill vi nu vara med och testa en ny metod som kan ta bort just smärtan. Därför söker vi nu DIG som bor i Falun eller skulle kunna tänka DIG att ta sig till Falun vid ett bestämt tillfälle och delta för forskningens skull!

För att delta i studien måste Du lida av benhinneinflammation idag. Om du gör det skicka ett mail till h12nicma@du.se för att anmäla Ditt intresse för att delta!

Desto fler vi är desto bättre!
Training Season

0 0 Continue Reading →

Du blir aldrig bättre

Idag tar Niclas ton och talar om det mentala om hur vi väljer att tänka och hur det påverkar våra tankar och känslor.

Mycket om prestation handlar om att mäta sig mot något. Bara i detta företaget har vi klienter och aktiva som ska vara världens bästa, världens snabbaste och världens starkaste som målsättning. Men deras mål är lika stort som de klienter vi har som har som mål att springa en mil på under 50min, cykla Vättern rundan på under 10timmar eller vill vara bäst i det lag dem annars tävlar i.

Utmaningen med alla dessa mål är att vi mäter oss om andra, mot förutsättningar som både kan ligga långt bort i tiden och som vi aldrig riktigt kan kontrollera fullt ut. Problemet med att jämföra sig mot dessa mål är en sak. Vi är alltid sämre. Under hela resan till målet kommer du att vara sämre. Aldrig bättre för även om du nu sprang en mil 3 minuter snabbare så var det än inte under 50min, du vann än inte tävlingen.
Du är alltid sämre under hela din resa. Du kommer alltid att ha misslyckats.

tired-runner2Det är därför vi har delmål och tittar i bakspegeln på oss själva enbart. För om du jämför digsjälv mot digsjälv i detta nu så gissar jag på att du är ganska bra. T.ex. om du skulle springa ett löptest idag, vi tränar dig i en månad, och sen gör samma löptest igen så för att du ska vara bättre behöver du bara gör det en tusendel bättre än senast, så var du bättre.
Då är du helt plötsligt bättre längst hela din resa för det enda du ska göra är att vara lite bättre än du var senast du gjorde samma test senast.

Jämför dig alltid mot dig själv senast du gjorde samma test. Inte mot dina bästa gamla meriter för dem är just dina bästa gamla meriter. Jag har sprungit milen på 34min men igår när jag sprang den gick det inte bättre än 42min men det var några sekunder snabbare än när jag senast sprang den så jag var än bättre.

Niclas Mårtensson

0 0 Continue Reading →