Vätternrundan – del 3 Att tänka på under loppet

Idag är det dags för sista delen i vår bloggserie för uppladdningen inför Vätternrundan. Vi har nu gjort vad vi kan i träningsväg och kostuppladdningen bör du vara inne i slutskedet på så vad mer finns där att diskutera än själva rundan i sig? Vi bad därför Niclas som själv bl.a. genomfört Vätternrundan att ge sina tips och råd om hur man bäst genomför rundan.

DCIM100MEDIANär jag kört långloppstävlingar så är det viktigaste enligt mig att bryta ner loppet till så små delar som möjligt. Det handlar aldrig om att man ska cykla 300km. Det handlar om att ta sig till nästa vätskestation. 300km kommer att kännas otroligt långt, speciellt desto längre du kör för det känns oftast som att du aldrig kommer i mål. Så satsa på att ta dig till nästa vätskestation bara.
Mitt andra tips är drick. DRICK! Drick och ät! 300km är ingen hälsorunda. Du kommer att bränna otroligt mycket energi och svettas mycket så se till att äta och dricka. Gör det ofta, speciellt drick ofta! Så fort vätskan är slut, stanna och fyll på. Det kan bli otroligt avgörande för hur du klarar av hela rundan i slutändan.

Men mina viktigaste tips är faktiskt lyssna och lyd. Under Vätternrundan kommer du att få höra folk som skriker ”håll till höger” och ”kommer vänster”. Lyssna efter det och gör det. Ropa det själv när du kör om folk för desto längre in i rundan vi kommer desto tröttare blir alla och desto lättare är det att man gör misstag.

Med dessa avslutande ord önskar vi alla deltagare lycka till och kom ihåg att köra i ditt tempo, byt klunga om det går för långsamt eller för fort

Training Season

Kommentera

Stäng meny