Att träna hungrig – Dödligt eller gudomligt?

FullSizeRenderAtt vara hungrig och träna är det bra eller dåligt? Ja det är inte så enkelt som svart eller vitt, dödligt eller gudomligt. Det enda vi kan konstatera är att du varken kommer att bli en gud eller att dö av att träna hungrig. Men beroende på vad du ska träna så kan det ha sina fördelar eller nackdelar

Uthållighet
Om vi skulle träna fastän vi var hungriga när vi ska träna vår uthållighet, vår kondition, så kan det ha positiva effekter. Uthållighet handlar om att du vill kunna använda fett i så hög ansträningsnivå som möjligt. Fett är mer energirikt men det tar och längre tid för kroppen att göra om det till just energi. Tränar du hungrig “lär” du kroppen att utveckla sätt att bättre kunna använda sig av fett vilket gör att det tar längre tid innan kroppen väljer att börja använda kolhydrater. Det är vad vi vill uppnå. Så om du tränar hungrig är oddsen större att kroppen redan är på väg att börja använda sig något mer av fett vilket gör att här kan du tjäna på att träna just hungrig.

Styrka
När vi tränar styrka handlar det oftast om att vi vill utveckla så mycket kraft som möjligt under en kortare tid. En kortare tid innebär att kroppen till största del vill använda sig av kolhydrater som energi. Så till skillnad mot uthållighetsträning kan vi faktiskt förlora på att träna hungrig när vi ska träna styrka då kroppen inte har lika stor tillgång till kolhydrater som den kanske behöver. En viktig faktor att tänka på här är däremot vilken styrkeförmåga vi ska träna. Desto tyngre vi ska lyfta desto snabbare energi behöver kroppen ha tillgång till.

Det du alltid bör ha i åtanke är att kroppen inte jobbar i svart eller vitt. Kroppen använder sig alltid lite av både fett och kolhydrater i nästan alla lägen. Det handlar mer om i vilken utsträckning det ena eller andra används.

Training Season

Kommentera

Stäng meny