Idag konsumeras kosttillskott mer än någonsin innan, undertiden och efter träning. På alla nivåer från motionär upp till absoluta eliten. Men ändå råder det stora diskussioner på  huruvida vi verkligen behöver alla dessa kosttillskott eller ens någon av dem överhuvudtaget.

bild tagen från http://brohacks.com/muskelmassa/

bild tagen från http://brohacks.com/muskelmassa/

När man läser forskningen kring detta idag så är även där bilden delad men det finns vissa saker man ändå kan tydliga tendenser mot.
Protein är ett av dem vanligaste tillskotten efter träning. Det konsumeras oftast i hopp om att man ska bli större och starkare snabbare än om man inte tar tillskottet. Men man har visat att proteintillskott faktiskt  inte ökar ens styrkeförmåga eller muskeltillväxt gentemot om man inte tar tillskottet via bland annat denna studie. Det kanske inte är så intressant med en studie som visar detta för vad säger egentligen en studie? Inte allt för mycket. Mer intressant är däremot den studie som kom ut 2014 då man gjorde en genomgång av alla de studier som fanns och hittade då heller inget stöd för att proteintillskott skulle ge någon förbättring. Självklart finns det studier som säger emot allt detta men de flesta studier tyder just på att proteintillskott inte förbättrar varken din styrkeförmåga eller din muskelvolym gentemot om du inte tar tillskotten.

Däremot ska man inte helt förkasta allt. Tendensen säger att proteintillskott inte påverkar utvecklingen av din styrkeförmåga eller muskeltillväxt men däremot visade en ganska ny studie att om man tar protein före och efter träning så kan din faktiska prestation på själva passet förbättras, vilket i sig är logiskt då du ger din kropp mer energi att jobba med. Men en banan funkar för det med. I sammanfattning så proteintillskott ger dig inte större eller starkare muskler än vanlig mat, däremot kan det ge dig lite extra energi under ett pass.

Hur är det då med alla dessa energitillskott?
Att ta extra energi nära inpå eller under ett pass ger dig energi utan tvekan. Men desto mer du ger kroppen inpå och under desto mindre lär kroppen sig att använda sig av sina egna förråd och lager. Så när du ska prestera, spela match eller tävla, kan det vara en riktigt bra idé. Annars är det mycket mer tveksamt.

Training Season