Cykling – Luta sig eller svänga

Att cykla är väl inte svårare än att sätta sig på en cykel, trampa och svänga. I grunden är det absolut inte svårare än så men vill man spara energi och bli snabbare gäller att det göra lite mer än bara det.

Det finns två grundläggande saker man bör tänka på när man cyklar och det är dags för en sväng. Det ena är om man svänger med styret eller lutar sig, det andra är hur man tar själva kurvan. Vi börjar med det sistnämnda.

Bild tagen från http://rolobikes.com/about/research
Bild tagen från http://rolobikes.com/about/research

Hur man tar kurvan
Om du någonsin sett på formel1 eller någon liknande bilsport så kanske du har sett att alla förare går ut ifrån kurvan strax före. Detta gör dem för att få den bästa och snabbaste linjen genom en kurva. För desto snävare kurva du har desto lägre fart måste du oftast hålla, vilket innebär att om du kan göra kurvan mindre snäv kan du hålla en högre fart. Bilden till höger visar just detta. Det vi kan säga om de tre linjerna som visas är att Om du kör den röda linjen kommer du med stor sannolikhet få bromsa dig igenom för att inte åka av. Den gula kommer du att känna av i cykeln om du inte har bromsat tidigare för här tvingar du kraften genom hela cykeln. Den gröna linjen är det korrekta vägvalet. Här kan vi se hur kurvan blir mindre snäv, tillåter oss att hålla i farten länge innan och börja trampa igen tidigt, vilket gör att du kan ha bra fart in i kurvan och även öka på den direkt efter.

Luta sig eller svänga
Det vi kan säga först och främst är att oavsett vad så måste du göra lite av båda i vilket fall men frågan är, vilket ska du göra mest av? I grund och botten handlar det om kraft och kraftförflyttning. När vi svänger med styret så flyttar du kraftens riktning, vilket kostar kraft. I detta fallet oftast fart. Genom att luta dig istället kommer det också att kosta kraft och fart men något mindre. Detta därför att när du svänger med styret tvingar du fram en större riktningsförändring än om du bara lutar dig. Genom att luta dig så har du egentligen börjat ”trilla” med cykeln, balansen i cykeln har förändrat och därmed svänger du vilket i sig kostar mindre kraft och fart ifrån dig och cykeln. Däremot är det så att desto skarpare kurva, desto mer måste du göra båda två.  Men för din egen kraft och farts skull, luta dig så mycket du bara kan

Training Season

Kommentera

Stäng meny