När vi springer intervaller finns det en mängd olika sätt att göra det på. Förutom att man kan göra det i backe, med olika typer av motstånd eller på en specifik distans finns det alltid en sak man måste ta hänsyn till beroende på vad det är man vill få ut av träningen. Relationen mellan arbetet och vilan.

Det som blir det av avgörande är just vad du vill få ut av dina intervaller. Om du t.ex. arbetar i 10sek och sedan vilar i 20sek kommer du att träna din uthållighet genom att du “tvingar” kroppen att jobba aerobt(arbete med syre) vilket gör att du blir bättre på det. Men desto närmare tidsskillnaden är mellan arbete och vila, eller till och med när du arbetar längre än du vilar, desto mer tränar du anaerobt (arbete utan syre).

Vi behöver båda delar i nästan alla idrotter, ibland mer eller mindre, men om vi vill träna upp vår uthållighet är det dumt att bara köra intervaller där du tränar anaerobt.

aerobt:anaerobt

(blå linje – aerob träning) (röd linje – anaerob träning) (svart linje – nivån där mjölksyreproduktionen ökar)

Varför det är såhär är för att när vi tränar aerobt så arbetar vi så att vi kommer upp till den gräns där vi börjar producera mer mjölksyra, vilket är den ’’yttersta gränsen’’ för det aeroba arbetet. Så när vi tränar på detta sätt flyttar vi mjölksyregränsen något längre bort. När vi tränar anaerobt däremot tränar vi med mjölksyra och “vänjer” kroppen vid att bättre klara av att arbeta med just mjölksyra. Bilden ovan visar just hur detta kan se ut

Hängde du med?
Training Season