Skip to Content

Monthly Archives: oktober 2015

Det är inte alltid roligt

Idag ger Niclas oss lite motivation i mörket och kylan

Här i Falun kan ingen längre tveka på att hösten, för att inte säga vintermörkret, tagit grepp om vardagen. Det blir bara kallare och mörkare. Inte minst märks det nu när man är ute och springer. Jag möter färre och färre på morgonens tidiga löpningar och kvällarnas kolsvarta cykelturer.
Inte blir det roligare när vägarna fläckas med frost och regnet kyler ner för varje steg man tar. Men träning är inte alltid roligt. Träning är inte alltid enkelt eller ens inspirerande.

Bild tagen från http://community.tribesports.com/challenges/go-running-in-the-rain

Bild tagen från http://community.tribesports.com/challenges/go-running-in-the-rain

Faktum är att vissa träningspass bara måste göras. Vill du bli bättre på att springa så måste du springa. Alla pass kommer inte vara roliga, inspirerande eller ens motiverande. Det kan till och med vara så att det är en ren kamp att bara ta sig iväg till det där passet men belöningen kommer efteråt.

Träning är inte alltid roligt men jag vet extremt få personer som kommit in efter ett regnigt, lerigt och kylande pass och inte varit stolt över sig själv att man faktiskt gjorde det. Att man faktiskt tog sig ut och genomförde det man sagt man skulle göra.
Belöningen kommer som sagt efter passet när du kommer in igen och ställer dig innanför dörren och känner oavsett hur hemskt det var där ute idag så gjorde du det.

Niclas Mårtensson

0 0 Continue Reading →

Vi behöver bli fler!

I augusti började vi med en ny tjänst till spaanläggningar, en tjänst som blivit väldigt populär snabbt vilket gör att vi nu söker fler massageteraupter att samarbeta med.

Bild tagen från http://celektklinik.se/massage/

Bild tagen från http://celektklinik.se/massage/

Det vi söker är massageteraupeter som är certifierade massageteraupter via svenska branschrådet med hög arbetsmoral och vilja. Du behöver att körkort och tillgång till egen bil. Eget företag är meriterat. Likväl är det meriterat om du har utbildning inom någon av Kerstin Florians och/eller Maria Åkerbergs behandlingar.

Arbetet kommer främst vara på helger och kvällar på varierande spaanläggningar i främst Dalarna. Stor vikt läggs vid professionalitet och personligt bemötande då vi jobbar med några av branschen bästa anläggningar.

Är du intresserad av att veta mer?
Maila då gärna ditt CV tillsammans med en motivering varför just DU borde få börja samarbeta med oss till info@trainingseason.se

Training Season

0 0 Continue Reading →

Kallbad för bättre återhämtning

Har du någonsin tränat väldigt hårt eller genomfört en prestation och tänkt om det finns något sätt att återhämta sig bättre? Något som gjorde att musklerna snabbare blev fräscha och redo igen?
Just den effekter sägs kallbad kunna ha.

Det finns idag ett visst begränsat antal studier genomförda på ämnet. Det första vi måste ha med i beaktning är vad vi mäter återhämtningen utifrån. Går vi på fysiologiska aspekter eller prestationsresultat? Kanske ska vi gå på upplevelse hos individen? Detta gör att det är svårt att säga ett exakt resultat och effekt med kallbad men vissa saker kan vi ändå se.

En vanlig återhämtningsstrategi är lågintensiv träning. När denna strategi testades gentemot kallbad så fick deltagarna genomföra styrketräning och sedan genomgå en av de två strategierna, lågintensiv träning eller kallbad. Resultatet visade att kallbad i sig inte gav något förbättrat resultat i ett muskeltest utan var ungefär samma som före träningen . Men lågintensiv träning visade att dessa aktiva inte kom upp i samma nivå. Därmed finns det vissa tecken som säger att kallbad kan ge en bättre återhämtning för musklerna.

Bild tagen från http://www.bsmpg.com/Blog/?BBPage=1

Bild tagen från http://www.bsmpg.com/Blog/?BBPage=1

Detta är något som stämmer överens med studier som granskat fältet och gått igenom de tillgängliga studier som finns. Resultatet pekar mot att kallbad kan ge en bättre återhämtningseffekt men till vilken grad är mer omdiskuterat. Vissa studier vissa på bättre resultat än andra. Vidare verkar kallbad funka bättre för uthållighetsidrottare än styrkeidrottare, vilket är förståeligt då uthållighetsidrottare generellt håller på under en längre tid och därmed utsätter musklerna för en annan typ av belastning gentemot styrkeidrotter. Styrkeidrottare bränner oftast mycket energi under en kort tid gentemot uthållighetsidrottare som håller på under en lång tid.

Kallbad har även kombinerats med varmbad. Tanken med detta är att kallbad ska varvas med varmbad och på det sättet skapa en än bättre återhämtning. tyvärr verkar det inte finnas tillräckligt med forskning för att visa på hur det verkligen är med just denna strategi.

Sammanfattningsvis kan vi säga att med den forskning som finns idag så verkar kallbad vara en bra sak att satsa på om du håller på med en uthållighetsidrott. Förmodligen kan du få en viss effekt även som styrkeidrottare om än något mindre. Att kombinera kallbad med varmbad är det däremot lite svårare att säga om det ger än bättre effekt än om man bara använder sig av kallbad

Training Season

Effects of cold water immersion and active recovery on hemodynamics and recovery of muscle strength following resistance exercise

 

0 0 Continue Reading →

HLR – Nya riktlinjer

I förra veckan släppte HLR rådet ett pressmeddelande kring de nya riktlinjerna kring hjärtlungräddning. Ni hittar deras pressmeddelande här.

Bild tagen från http://www.hlr.nu/fakta-riktlinjer/riktlinjer/

Bild tagen från http://www.hlr.nu/fakta-riktlinjer/riktlinjer/

Mycket är än det samma men man har nu uppdaterat vissa delar och belyser därmed än mer vikten av tidigt ingripande och att vi som har kunskaper om HLR bör ingripa för att öka chanserna att rädda liv.

HLR rådet i sig baserar sina råd på det Europeiska Hjärtlungräddnings-rådets uppdaterade råd och hela deras uppdaterade lista kan ni hitta här.

Detta är något som räddar liv och därmed är något vi tycker alla bör ta sig tid att lära sig för du vet aldrig när det skulle kunna vara du som är i situationen där du kan rädda ett liv

Training Season

0 0 Continue Reading →

HIIT intervaller – deras effekt och vad det är bra för

Under en längre period har HIIT intervaller tagit allt mer mark som en vanlig intervallform på många olika träningspass. HIIT intervaller är en intervallform där du vilar 1,5 gång längre än du arbetar och där arbetet skrev på en väldigt hög nivå, runt 90-120% av max. T.ex. om du arbetar på 100% av max i 1min vilar du i 1,5min.

HIIT har fått ta en hel del beröm för att kunna utveckla uthållighetsförmågan, alltså konditionen. Men sanningen är annorlunda enligt en forskningsstudie som presenterades nyligen. Ni hittar studien längst ner i detta inlägg

IMG_3212I studien undersökte man vilken effekt HIIT intervaller verkligen har genom att mäta både VO2 peak(syreförbrukning), peak power(watt) samt time to fatigue(tid till utmattning). VO2 är direkt kopplat till vår uthållighet och är det vanligaste vi brukar nämna när vi verkligen mäter uthålligheten.
Deltagarna i studien fick genomföra en 2 veckors träningsperiod där man sedan jämförde före och efter resultaten. Och det är här studien visar att HIIT inte gör det vi i vardagen kanske antar att det gör.

HIIT förbättrade nämligen inte VO2, men den förbättrade däremot peak power, alltså vår kraft samt ökade tiden innan vi tog slut, time to fatigue. Vad detta betyder är egentligen enkelt sagt att du får inte bättre kondition av HIIT intervaller men dina muskler anpassar sig bättre till arbetet och kan därmed arbeta bättre med energin i kroppen och därmed orkar vi mer.

Hela studien hittar ni här

Training Season

0 0 Continue Reading →

En resa värd att lyssna på!

Idag vill vi lyfta fram ett avsnitt ifrån Jonas Coltings podcast där han pratar med Shahrzad Kiavash, en kvinna som varit med om en grym resa från sjukdom till toppen inom triathlon. En resa som minst sagt säger att om hon kan så kan du!

Ni hittar avsnittet här. Avsnitt nr.23

IMG_3205

Training Season

0 0 Continue Reading →

För löparen i mörkret – Nu syns du garanterat

Nu när hösten och mörkret börjar komma så blir löpningen på kvällar lite mer skrämmande för många. Bilister kör på som ingenting och ser inte en i tid alltid och än mindre så kanske dem inte ser en alls.

Turligt nog tyckte nog någon annan samma sak och löste problemet. För som du ser i filmen så kommer du garanterat att synas nu med dessa jackorna.
Tyvärr har vi inte haft möjligheten att lägga händerna själva på en av dessa jackor för att testa men om det är något i närheten av hur det verkar så kommer du alltid att synas med en sådan jacka.

Har Du provat jackorna? hör gärna av dig i så fall!

Training Season

0 0 Continue Reading →

Less is more – Hur att toppa formen

Inom idrotten och speciellt inför en prestation vill vi alla gärna toppa formen. Med toppning menas att man vill komma till den punkt där man är som bäst tränad inför ett speciellt tillfälle. Hur man ska göra det finns det många diskussioner kring och självklart har det forskats massor kring detta.

Kevin A. Murach & James R. Bagley skrev i augusti i år en artikel i ämnet som både är enkel att läsa och stämmer väl överens med det som forskarvärlden kommit fram till. Hela artikeln finns att ladda ner via länken ovan.
Det Kevin och James skriver är att en bra toppning sker via att vi minskar volymen på träningen, alltså antalet pass och längden på passen. Detta är kombinerat med att man håller kvar intensiteten eller till och med ökar den något på de pass man kör har visat sig ge bäst effekt.

Bild tagen från http://www.bikerumor.com/2012/11/05/journalist-paul-kimmage-skins-apparel-sue-uci-for-damaged-reputations/

Bild tagen från http://www.bikerumor.com/2012/11/05/journalist-paul-kimmage-skins-apparel-sue-uci-for-damaged-reputations/

Det som är intressant med Kevin och James artikel är att dem även diskuterar skillnaden mellan att toppning inför en uthållighetsidrott och en styrkeidrott. Något som faktiskt skiljer sig åt både i volym, intensitet och nivå gentemot varandra.

Summa summarum. Om du vill toppa dig inför en prestation ska du minska antalet pass och deras längd men hålla kvar eller till och med öka intensiteten något för bästa effekt. Men det skiljer sig i hur mycket vi ska minska och öka de olika delarna beroende på om vi ska toppa oss inför en uthållighetsidrott eller en styrkeidrott

Training Season

0 0 Continue Reading →

Tredje raka för IBF Falun i Champions Cup -Stort grattis!

I söndags var det final i Champions cup för IBF Falun. Champions cup är innebandyns motsvarighet till champions league i fotbollen.

IBF Falun åkte ner med ett klart mål, att försvara guldet och hämta hem det för tredje året i rad. Något man också lyckades med! Stort grattis från alla oss på Training Season!

Bild tagen från http://www.mynewsdesk.com/se/svenska_innebandyforbundet/pressreleases/vinnarna-i-ssl-s-grundserie-faar-extraplats-till-champions-cup-1217996

Bild tagen från http://www.mynewsdesk.com/se/svenska_innebandyforbundet/pressreleases/vinnarna-i-ssl-s-grundserie-faar-extraplats-till-champions-cup-1217996

0 0 Continue Reading →

Förändras löpningens krav beroende på ditt steg?

Det har länge pågått en diskussion om vilket löpsteg som är bäst. Om vi ser på det hela kan vi dela in löpningen i två generella grupper där den ena gruppen säger att vi ska sätta i hälen först och den andra framfoten först.

Det båda grupperna ofta diskuterar är att vi är skapta för att springa på ett eller annat sätt och att det är just det sättet som klarar av de krav löpningen ställer på kroppen. Men egentligen är det någon skillnad?

IMG_0854Enkelt sagt, nej. Oavsett hur vi springer så är det fortsatt din kropp, din vikt, din rörelse som ska klara av att ta emot träffen med marken.
Springer vi framfoten först ställs krav på att dina muskler klarar av att absorbera din vikt+ kraften som du möter marken med utan att du faller ihop.
Springer vi med hälen först ställs krav på att dina leder klarar av att absorbera din vikt+ kraften som du möter marken med utan att något i lederna går sönder.

Vad var skillnaden?

Oavsett vad så måste ditt steg kunna klara av att ta emot din egen vikt + den kraft du möter marken med. Enda skillnaden är att i det ena steget måste musklerna klarar av att fjädra tillräckligt bra medan i det andra måste strukturerna i dina leder klara av att ta emot allt.

Det vi däremot alltid kan diskutera är fysikens lagar om vilket steg som kostar och kräver mer eller mindre energi att genomföra. Generellt sätt kan vi se att den som springer med hälen först kommer att ha ett steg som ger en kontakt där vi sätter ner foten snett framför oss vilket gör att vi bromsas. Hur mycket handlar om vinklar men oavsett vad så bromsas vi. Sätter vi i framfoten brukar vi generellt sätta i foten mer under kroppen vilket gör att vi inte bromsas lika mycket och därmed både kan spara energi och får mindre kraft att behöva ta emot.

Training Season

0 0 Continue Reading →