Inom idrotten och speciellt inför en prestation vill vi alla gärna toppa formen. Med toppning menas att man vill komma till den punkt där man är som bäst tränad inför ett speciellt tillfälle. Hur man ska göra det finns det många diskussioner kring och självklart har det forskats massor kring detta.

Kevin A. Murach & James R. Bagley skrev i augusti i år en artikel i ämnet som både är enkel att läsa och stämmer väl överens med det som forskarvärlden kommit fram till. Hela artikeln finns att ladda ner via länken ovan.
Det Kevin och James skriver är att en bra toppning sker via att vi minskar volymen på träningen, alltså antalet pass och längden på passen. Detta är kombinerat med att man håller kvar intensiteten eller till och med ökar den något på de pass man kör har visat sig ge bäst effekt.

Bild tagen från http://www.bikerumor.com/2012/11/05/journalist-paul-kimmage-skins-apparel-sue-uci-for-damaged-reputations/

Bild tagen från http://www.bikerumor.com/2012/11/05/journalist-paul-kimmage-skins-apparel-sue-uci-for-damaged-reputations/

Det som är intressant med Kevin och James artikel är att dem även diskuterar skillnaden mellan att toppning inför en uthållighetsidrott och en styrkeidrott. Något som faktiskt skiljer sig åt både i volym, intensitet och nivå gentemot varandra.

Summa summarum. Om du vill toppa dig inför en prestation ska du minska antalet pass och deras längd men hålla kvar eller till och med öka intensiteten något för bästa effekt. Men det skiljer sig i hur mycket vi ska minska och öka de olika delarna beroende på om vi ska toppa oss inför en uthållighetsidrott eller en styrkeidrott

Training Season