Kompressionskläder har de senaste åren exploderat. Idag har nästan varje sportklädesmärke kompressionskläder. Deras effekt är mycket omdiskuterad, både i om kläderna verkligen får oss att prestera bättre och om dem kan hjälpa återhämtningen.

bild tagen från http://www.penangbicycleshop.com

bild tagen från http://www.penangbicycleshop.com

Forskningen går än mycket isär när det kommer till kompressionskläder. När vi kollade av fältet så verkar det finnas tendenser som säger att kompression funkar bäst på explosiva idrotter och rörelser, det vill säga kastgrenar, golfsving, enstaka tunga lyft inom styrketräning. Men så fort vi lägger in en längre tidsfaktor på saker över 5-10sekunder verkar effekterna avta något mer.

Däremot betyder det inte att kompressionskläder behöver vara verkningslösa för idrottare som håller igång längre än 5-10sekunder då kompressionskläder verkar kunna hjälpa kroppen att skapa en bättre syremättnad i musklerna, vilket i sig betyder mer syre till musklerna och mindre mjölksyra för uthållighetsidrottaren.
Det vi däremot ska lägga in i vårt övervägande är vår upplevda känsla. Det finns nämligen studier som visat att även om det inte går att mäta några fysiska skillnader i kroppen så upplevde ändå testpersonerna testet som mindre ansträngande.

Sammanfattningsvis
Kompression och hur stor samt vilken effekt det verkligen har är än oklart. Däremot finns det tendenser som säger att kraftmässigt kan snabba idrotter så som kast, golf och liknande tjäna på det samt att uthållighetsidrottare kan få en bättre syremättnad i musklerna.

Training Season

The Effects of Wearing a Compression Top on Trunk and Golf Club Motions During Golf Swing

Graduated Compression Sleeves: Effects on Metabolic Removal and Neuromuscular Performance

Changes in Tissue Oxygen Saturation in Response to Different Calf Compression Sleeves

Long-term effects of graduated compression stockings on cardiorespiratory performance

Characterizing Dynamic Pressure in Cycling with Muscle Activation (PDF)