Det vi ofta pratar om och diskuterar inom styrketräning är belastning(vikten), antal set, vilan mellan set och antal repetitioner. Men hur är det med tiden som en repetition ska ta? Hur lång tid är egentligen optimalt för att en repetion ska ta?

bild tagen från http://lovesexyabs.com/what-is-the-use-of-lower-abdominal-exercises/

bild tagen från http://lovesexyabs.com/what-is-the-use-of-lower-abdominal-exercises/

När man gjorde en systematic review(en studie där man tittar på all tillgänglig forskning inom det tänkta området) på detta i april så fann man att en optimal tid för en repetition är mellan 0,5-8 sekunder. Det man undersökte var vilken tid som var optimalt för muskeltillväxt för varje repetition.

Vad innebär detta i praktiken? Niclas svarar
”Tiden i sig verkar ju inkludera allt ifrån tunga lyft där man verkligen tar i maximalt till dem mest explosiva och spänstiga lyften vi kan göra. 0,5sek är explosivt medan 8 sekunder är det där verkligt tunga lyftet då det nästan känns som om man står still och aldrig får upp vikten igen. Så om något i praktiken innebär det att explosiv styrka och tynga lyft är bra för muskeltillväxten.”

Det Niclas säger är även något som forskarna själva diskuterar i studien där dem säger att det är ett ganska stort tidsspann man kan använda sig av. Det dem däremot säger det finns tendenser emot är att repetitioner över 10sek verkar ge ett lägre resultat för muskeltillväxten. Detta skulle kunna innebära att det kanske är bättre att avbryta om det tar längre tid en 10sekunder men det är för tidigt att säga redan nu.

Training Season