Skip to Content

Monthly Archives: december 2015

God jul & Gott nytt år!

Nu tar vi juluppehåll och håller lite ledigt.
Men före det, önskar vi er alla en riktigt…

Bild tagen från http://wickedgoodkitchen.com/merry-christmas/merrychristmascard2012/

Bild tagen från http://wickedgoodkitchen.com/merry-christmas/merrychristmascard2012/

God jul
&
Gott nytt år

från oss alla på Training Season

0 0 Continue Reading →

En ny dag gryr

Det finns alltid saker som kommer att dyka upp. Som kommer att hända. Som kommer att göra att din resa mot ditt mål förändras. Som gör att tiden till träning kan verka minska. Som verkar göra det omöjligt att äta som du vill….

IMG_9174

… men kom då ihåg att som solen så får du alltid en ny chans att lysa redan dagen efter. Inget är omöjligt sa Gunde Svan och han kunde inte ha mer rätt.

Training Season

0 0 Continue Reading →

Styrketräning och utveckling

Idag pratar idrottsvärlden mycket om vikten av att vara väl förbered för sin idrott fysisk. Detta gör att många lag och individuella idrotter mer och mer kör fysträning. Allt ifrån kroppsövningar till styrketräning på gymmet. Men hur mycket vi ska lägga på när tekniken sitter för bästa utveckligen är inte alltid lika solklart.

bild tagen från http://idamariaberg.myshowroom.se/2014/03/15/dagens-ryggbicepspass/

bild tagen från http://idamariaberg.myshowroom.se/2014/03/15/dagens-ryggbicepspass/

Det är sedan tidigare känt att testostron är en viktig hormon för musklerna när det kommer till muskelutvecklingen både hos killar och tjejer. Därför undersökte man under året som gått tio personer enligt två olika belastningsmodeller, vilket som gav bäst resultat för just testosteron värden. Ena modellen fick personerna träna med 70% av 1RM, respektive 90% av 1RM. (1RM= repetition maximum, det man orkar lyfta som mest vid ett lyft)

Resultatet visade att båda modellerna gav bra resultat men att 70% av 1RM var något effektivare för personer som hade träningsvana men inte lika stor vana vid just styrketräning.
Detta är något som kan vara högst intressant att ha med sig när man börjar träna, både själv och andra, inom just styrketräning när dem inte har den bästa av vanan sedan tidigare.

Hela studien hittar ni här, Moderate Intensity Resistance Training Significantly Elevates Testosterone following Upper Body and Lower Body Bouts When Total Volume is Held Constant

Training Season

0 0 Continue Reading →

Baklängeslöpning gör dig bättre framåt

Löpning och att springa är något av det vanligaste inom idrottsvärlden. Man skulle nog kunna säga att majoriteten av alla idrotter har ett löpmoment i sig. Fler och fler tränar också löpsteget för att bli än bättre på just löpningen.

bild tagen från http://www.pyroenergen.com/articles/backward-running.htm

bild tagen från http://www.pyroenergen.com/articles/backward-running.htm

Att löpstegsträna behöver inte vara speciellt svårt. Tidigare iår undersökte University of Dayton School of Education and Health Sciences om baklängeslöpning kunde förbättra vår löpekonomi när vi springer framåt. Studie visade att på 5 veckor lyckades deras deltagare förbättra sin löpekonomi med 2,54%.

Det kanske inte låter som speciellt mycket men 2,54% blir ganska mycket energi för varje kilometer som går. För i löpning, speciellt långdistanslöpning så gäller det att vara ekonomisk för att orka hålla uppe farten hela tiden.

Training Season

0 0 Continue Reading →