Idag pratar idrottsvärlden mycket om vikten av att vara väl förbered för sin idrott fysisk. Detta gör att många lag och individuella idrotter mer och mer kör fysträning. Allt ifrån kroppsövningar till styrketräning på gymmet. Men hur mycket vi ska lägga på när tekniken sitter för bästa utveckligen är inte alltid lika solklart.

bild tagen från http://idamariaberg.myshowroom.se/2014/03/15/dagens-ryggbicepspass/

bild tagen från http://idamariaberg.myshowroom.se/2014/03/15/dagens-ryggbicepspass/

Det är sedan tidigare känt att testostron är en viktig hormon för musklerna när det kommer till muskelutvecklingen både hos killar och tjejer. Därför undersökte man under året som gått tio personer enligt två olika belastningsmodeller, vilket som gav bäst resultat för just testosteron värden. Ena modellen fick personerna träna med 70% av 1RM, respektive 90% av 1RM. (1RM= repetition maximum, det man orkar lyfta som mest vid ett lyft)

Resultatet visade att båda modellerna gav bra resultat men att 70% av 1RM var något effektivare för personer som hade träningsvana men inte lika stor vana vid just styrketräning.
Detta är något som kan vara högst intressant att ha med sig när man börjar träna, både själv och andra, inom just styrketräning när dem inte har den bästa av vanan sedan tidigare.

Hela studien hittar ni här, Moderate Intensity Resistance Training Significantly Elevates Testosterone following Upper Body and Lower Body Bouts When Total Volume is Held Constant

Training Season