Skip to Content

Monthly Archives: januari 2016

Dubba dina löparskor

Vinter har efter lite om och men landat i nästan hela landet med ett vackert snötäckte. Men med snön och kylan kommer halkan. Därför tänkte vi idag visa er hur man kan undvika att glida rundor på löpturen. Niclas har ordet.

Jag vill kunna springa ute året runt. Att springa inom är inte speciellt inspirerande för mig. Men snö och kyla innebär halt underlag. För några år sedan visade en vän mig detta lilla knep, hur att dubba löparskorna.
Det man måste förstå först är att man man bör ha en tjockare sula och en sko man inte blir besviken över om det blir fel.

IMG_3443Jag brukar köpa en billig löparsko som känns något varmare så man inte behöver frysa om foten.
Ta sedan skruvar som du kan klippa av med en avbitare.

Jag brukar börja med att markera ut vart jag vill att skruvarna ska sitta och mäta hur långt in jag kan skruva in dem. Skruvar man inte tillräckligt långt in trillar dem av,  för långt in och du kommer att känna det.

När du markerar var du vill dubbarna ska sitta, tänk på hur du springer. Jag springer på framfoten och brukar trycka ifrån med den borte foten i en kurva så för min del vill jag har dubbarna på framfoten och även långt ut på yttersidan av skon så jag hela tiden kan ha grepp. När du markerat och mätt är det bara att börja skruva. Klipp sedan av skruven med en avbitare på den önskade längden.
Viktigt att tänka på här är att inte ha för långa dubbar för då blir det jobbigt när det är tunt med snö på vägen.

Niclas Mårtensson

0 0 Continue Reading →

Migrän

I veckan som gick publicerade vi, likt många andra, denna artikel att forskare nu hävdar att man hittat orsaken till migrän. Vi läste artikeln och bestämde oss för att gräva lite djupare.

Orsaken bakom migrän funnen hävdar forskare

Själva forskningsstudien kan du hitta här.
När vi läste studien slog vi av att man redan i bakgrunden verkade ha lite förutfattad mening om resultatet. Studien i sig har inte utfört några experiment för att se om deras teorier stämmer utan sammanställt nuvarande forskning och diskuterat den.

Absolut inget fel på det. Dessa typer av studier kan avslöja mycket men man måste dock hålla i åtanke att man tolkar andras studier tolkade resultat.
Studien visar på något helt klart men vår avslutande tanke på hela resultatet blev ändå. Om svaret varit så enkelt som antioxidanter, vitaminer och mineraler för att motverka migrän, varför har vi inte kommit på det tidigare eller ens haft huskurer som tyder på det?

Training Season

0 0 Continue Reading →

kyl kroppen och bli bättre

När vi tränar och ska prestera handlar mycket i börjat om att värma upp för att minimera risken för att skada sig men också för att förbereda kroppen på vad som komma skall.
Intressant nog så är värmen något vi behöver men det är också det som gör att vi svettas och tappar vätska, påverkat hjärtat till att behöva pumpa lite. Sen måste hjärtat pumpa mer oavsett vad men värmen gör det där lilla extra.

Värmen är en fördel men när det kommer till uthållighetsidrott så kan värmen vara en nackdel med då den bränner vår vätska och energi. Men om vi skulle kunna kyla ner oss lite så skulle detta faktiskt kunna vara en fördel.

Bild tagen från http://wbsm.com/moake-sure-your-young-athlete-stays-hydrated/

Bild tagen från http://wbsm.com/moake-sure-your-young-athlete-stays-hydrated/

En studie visade just detta. Man testade att kyla benen till två olika temperaturer medan två grupper fick genomföra ett cykeltest. Det man såg var att den grupp som kyldes till den lägre graden av de två svettades mindre, hade lägre puls och hade en lägre kroppstemperaturen än den varmare gruppen. MEN den gruppen som kyldes till den lägre graden orkade inte prestera lika länge.

Nu testades endast två temperaturer och som vi alla vet finns det mer än två grader på en temperaturskalan. Det vi kan tänka är att kyla ner sig kanske inte är en fördel rakt igenom. Däremot en riktigt varm dag då solen steker och man känner hur energin börjar sinka kan det vara en fördel att försöka kyla ner sig för att minska energi och vätskeförlusten för att kunna fortsätta prestera.

Training Season

0 0 Continue Reading →

Hur att börja

När man varit borta från träningen ett tag eller inte ätit som man velat. Likväl när man känner att man vill ta det där nästa steget men funderar på hur man ska göra det. Det är dagens fråga som Niclas fick som han ska försöka besvara.

Egentligen i sin grund handlar det endast om en endaste sak. Börja. Börja någonstans. Lägg inte så mycket fundering på var du ska börja utan börja. Det är alltid det svåraste och tuffaste steget. Steget direkt efter det är som vilket annat steg som helst.

Bild tagen från http://www.keepcalm-o-matic.co.uk/p/keep-calm-and-start-training/

Bild tagen från http://www.keepcalm-o-matic.co.uk/p/keep-calm-and-start-training/

När vi börjar med en ny klient eller förening så är det första vi gör att analysera idrotten i sig. Om jag visar dig en match i en idrott du aldrig tidigare tittat på och ber dig säga vilka som är dem avgörande faktorerna, kommer du att hitta dem direkt? Förmodligen inte. Och det gör inte vi heller alltid direkt fastän vi sitter med ett helt team och gör det. Men vi börjar någonstans. Vi börjar med att se hela matchen, bryter ner det i sekvenser och går hela tiden vidare tills vi kommit så djupt vi bara kan. Men vi börjar någonstans med någonting.

Samma med träning eller kost eller mentalitet. Börja. Börja någonstans. Jag tror många gånger att vi ser på en sak och känner att vi inte vet vart vi ska börja. Så istället för att börja drar vi oss för det. Men börja någonstans. Du kanske inser att du började i fel ände men då är det bara att börja om.

Börja. Börja med något och utgå därifrån. Sen spelar det oftast mindre roll var du börjar men börja!

Niclas Mårtensson

0 0 Continue Reading →