När vi tränar och ska prestera handlar mycket i börjat om att värma upp för att minimera risken för att skada sig men också för att förbereda kroppen på vad som komma skall.
Intressant nog så är värmen något vi behöver men det är också det som gör att vi svettas och tappar vätska, påverkat hjärtat till att behöva pumpa lite. Sen måste hjärtat pumpa mer oavsett vad men värmen gör det där lilla extra.

Värmen är en fördel men när det kommer till uthållighetsidrott så kan värmen vara en nackdel med då den bränner vår vätska och energi. Men om vi skulle kunna kyla ner oss lite så skulle detta faktiskt kunna vara en fördel.

Bild tagen från http://wbsm.com/moake-sure-your-young-athlete-stays-hydrated/

Bild tagen från http://wbsm.com/moake-sure-your-young-athlete-stays-hydrated/

En studie visade just detta. Man testade att kyla benen till två olika temperaturer medan två grupper fick genomföra ett cykeltest. Det man såg var att den grupp som kyldes till den lägre graden av de två svettades mindre, hade lägre puls och hade en lägre kroppstemperaturen än den varmare gruppen. MEN den gruppen som kyldes till den lägre graden orkade inte prestera lika länge.

Nu testades endast två temperaturer och som vi alla vet finns det mer än två grader på en temperaturskalan. Det vi kan tänka är att kyla ner sig kanske inte är en fördel rakt igenom. Däremot en riktigt varm dag då solen steker och man känner hur energin börjar sinka kan det vara en fördel att försöka kyla ner sig för att minska energi och vätskeförlusten för att kunna fortsätta prestera.

Training Season