För många idrottare så brukar det talas om pre-season, on-season och off-season. Under off-season vill man oftast bygga upp sig. Rehab, alternativ träning etc. Pre-season är när vi lägger grunden för säsongen. Här brukar stora delar av den ”tunga” träningen oftast kunna genomföras i form av intervaller, styrketräning. Många pass, tunga pass, långa pass.

bild tagen från http://www.askthetrainer.com/cat/exercise/cardio/

bild tagen från http://www.askthetrainer.com/cat/exercise/cardio/

On-season, det är då allt gäller. Tävlingar och matcher. För många så är det bara den specifika träningen som spelar roll då. Är det löpning, springer man. Är det handboll, spelar man. Vad det än är, så är det just det som räknas.
Detta brukar resultera i att allt jobb man lagt på styrketräningen får vila. Men det kanske inte är helt rätt. Självklart ska den specifika träningen prioriteras men när vi börjar närma oss 3-4timmar specifik träning i veckan är det inte fel att lägga in en styrkepass i mixen också.

Forskare vid Greenwich visade på just detta när dem testade löpare. En gruppen fick styrketräna och springa medan den andra bara fick springa. Gruppen som fick styrketräna och springa förbättrade sina resultat mer än den andra gruppen.

Det finns alltså fördelar med att fortsätta styrketräna även under säsongen. Något som inte kanske är det självklaraste när man vill få många timmars speltid så att taktik och teknik sitter.

Training Season