Skip to Content

Monthly Archives: april 2016

Löpning då och nu ur ett forskningsperspektiv

I april släpptes en rapport om oss människor och hur vi är som löpare. En omfattande genomgång om hur löpningen påverkat oss som ras, våra unika drag i löpningen och mycket mycket mer.

IMG_1202Rapporten heter Uniqueness of Human Running Coordination: The Integration of Modern and Ancient Evolutionary Innovations

”Otroligt spännande och roligt att läsa. Vi är ett unikt djur på många sätt enligt mig. Löpningen har varit en avgörande del i vår utveckling enligt av allt jag läst och förstått sedan tidigare och även nu. Men också en svaghet. För den som undrar varför löpning är så speciellt för oss så är detta en rapport att läsa. – Niclas”

Ja att Niclas har löpningen nära till hjärtat är ingen hemlighet heller. Men helt klart är det en spännande rapport att läsa och fundera över

Training Season

0 0 Continue Reading →

One step at the time

Ett steg i taget, det är så vi når målen.
Skapa den du vill vara

Training Season

0 0 Continue Reading →

Hur vi jobbar i team

Det finns ett uttryck som säger ensam är ingen stark vilket varit ett uttryck vi byggt mycket kring när det kommer till hur vi jobbar med fysträning, oavsett förening eller privatpersoner. Men för att förklara det bättre lämnar vi över ordet till Niclas.

konceptsbeskrivningHela tanken med teamen är att ingen är bäst på allt och att tillsammans kan vi göra under. Något jag tycker vi har bevisat för våra klienter och föreningar där vi fått jobba med helhetsansvar från börjar till slut. När vi jobbar med en förening eller klienter så utser vi en helhetstränare. Det är den personen som har kontakten med föreningen eller klienten. Bakom helhetstränaren står hela teamet och i teamet sitter dem personer som behöver vara med för att nå målet. Oftast sitter där med en styrkespecialist, uthållighetsspecialist, massör, mentaltränare och kostrådgivare. Tillsammans skapar dem en plan på hur vi tillsammans med vår klient eller förening ska nå de uppsatta målen. Men det är helhetstränarens uppgift att se till att planen går ihop. Att se till att vi inte planerat in ett misstag där vi lagt strikt kostplan samtidigt som vi ska köra en tung styrkeperiod. Då går helhetstränaren in och säger till dessa två temamedlemmar att snacka ihop sig så vi kom på banan igen.

Det är tillsammans med hela team där vi jobbar med helhetsansvar som vi når våra bästa resultat. När vi jobbat med hela team så har vi på närmare 10 år aldrig alltid nått våra mål.

Niclas Mårtensson

0 0 Continue Reading →

Vill man vara snabbt gäller det att…

Snabbhet är som mycket annat en förmåga vi måste träna och även träna för att bibehålla. Många lag idrotter lägger mycket tid under försäsongen på att träna upp förmågan och sedan under säsongen som blir det inte lika mycket alltid. Helt naturligt såklart då matcher och andra träningar tar över. Men det är ändå viktigt att träna för att bibehålla.

Viktigt att fundera kring är hur man ska träna för att bibehålla det. I februari släpptes en studie som undersökt vad som funkar bäst. 
– Explosiv styrketräning (50-60% av max, 2-3set med 4-8reps)
– Sprint träning med släde (6-10set 20m med 12.6% av kroppsvikten)
– Sprintövningar (1-3set med 2-3 reps med varierande övningar)

bild tagen från http://sportsmedicine.about.com/od/triathlonworkouts/a/Sprint-Drills-Against-Resistance.htm

bild tagen från http://sportsmedicine.about.com/od/triathlonworkouts/a/Sprint-Drills-Against-Resistance.htm

Resultaten visade på att den explosiva styrketräningen var effektivast vid sprinter men när det kom till riktningsförändringar så var det inte lika bra.
Så för bästa resultat är det en bra idé att både köra den explosiva styrketräningen med springövningar där du får springa med riktningsförändringar.

Training Season

0 0 Continue Reading →

Bli snabbare på löpband

Sprinter är den del av många idrotter. Det är ett moment där vi ska öka farten snabbt och gärna vara så snabba som möjligt med. I lagidrotter handlar det ofta om att vara först till bollen, komma snabbt hem för att komma in i försvaret eller kontra.

Även individuella idrotter, om vi bortser från dem självklara idrotterna såsom 100, 200, 400 och liknande, kan även tjäna på sprintträning när det kommer till upplopp. Vi har gärna haft ett någorlunda samma tempo då genom ett helt lopp.

Bild tagen från http://digitalcommons.wku.edu/ijesab/vol2/iss8/48/

Bild tagen från http://digitalcommons.wku.edu/ijesab/vol2/iss8/48/

Utmaningen men sprintträning för många är platsen. Det är enkelt att göra ute på sommaren men när vi kryper in på vintern kan det bli desto mer utmanande.

Men nu kommer faktiskt forskning som ger stöd åt att vi kan göra sprintträning på löpband. Studien genomfördes med två grupper där den ena körde sprintträning på löpband med den andra körde det på bana. Och båda grupperna blev snabbare.
Något som kan bli ett bra hemligt träningsvapen för många enligt oss. Du skulle alltså kunna avsluta dina styrkepass eller cardion med lite snabba sprinter på löpbandet eller cykeln och veta att du fått med även den träningen i din träning.

Training Season

0 0 Continue Reading →

All styrka till IBF Falun idag

Idag skickar vi all vår styrka till IBF Falun med en liten hälsning

Training Season

0 0 Continue Reading →

Bestäm intervallform utefter puls

När screen322x572vi kör intervaller är vi oftast ute efter att förbättra vår uthållighet, vår kondition. Men hur intervallerna ser ut kan variera och med variationen kommer olika effekter. Vissa former som t.ex. HIIT, high intensity interval training, är intervaller som ska göras så nära sin maximala förmåga som möjligt. Det kan jämföras med tröskelintervaller som oftast är längre med på en nivå runt ens mjölksyratröskel, den punkt där vi inte kan tillföra kroppen tillräckligt med syre.
Men när ska vi köra vilken typ av intervall och vad är det som bestämmer det?
En grupp forskare undersökte nyligen detta och utgick då ifrån HRV, heart rate variability, pulsvariationer. Genom att titta på pulsvariationer och utefter dem bestämma vilken intervallform som var bäst passad för dagen fick två grupper genomföra en 8 veckors träningsperiod. Intressant nog kunde man se att experimentgruppen förbättrade sitt resultat på 3000m mer än kontrollgruppen.

Så genom att kontrollera din puls kan du bättre se vilken intervallform din kropp bäst kommer att kunna ta åt sig.

Training Season

0 0 Continue Reading →