Skip to Content

Monthly Archives: februari 2017

Skapa & håll rutinen

I måndags bloggade vi om att det är nu många nyårslöften börjar falla i glömska. Det är inget skämt att mer än hälften av alla som köper ett årskort på en träningsanläggning slutar använda det efter bara 3 månader. Därför bjuder vi idag på lite tips på hur du både kan skapa och hålla dina nya rutiner som du vill ha.

Skapa

1. Sätt tre nivåer på det du vill uppnå. Trygghet, realistiskt, barriärsbrytande.
Trygghet är det du alltid ska vara nöjd med oavsett vad bara du gör det
Realistiskt är det du vill det ska vara
Barriärsbrytande är det du nästan drömmer om att det ska vara
2. Avsätt tid för det. Det många gör är att vi tänker nu ska vi göra X men vi lägger bara det på allt annat.
3. Planera in det i minst 60dagar. Planera de första 60 dagar så att du verkligen gör det. För efter det har det börjat bli en rutin, en vana, vilket gör att kroppen och ditt sinne i sig lite enklare bara gör det

Hålla

  1. Skapa påminnelser om varför du gör det. För många finns det en anledning till varför vi börjar. Äta bättre för att gå ner i vikt, mår dåligt av den mat man är nu. Träna för att man känner sig trött, ur form. Skriv ut lappar, skapa bakgrundsbilder eller någon annan form av påminnelse om varför du gör det du gör.
  2. Ge dig boosters. Allt blir rutin och slentriansikt efter ett tag. Ge dig själv booster för det du vill. Träning? varför inte prova på en ny sak varje månad. Kost? gör något nytt recept från nätet. Gör något som boostar dig och får dig att tycka att det fortsatt är roligt

 

Alla nya vanor och rutiner tar tid att skapa och när det blir vardag är det viktigt att hålla uppe motivationen kring dem.

Training Season

0 0 Continue Reading →

Nyårslöftenas brutna tid

Februari börjar närma sig sitt slut. Julmaten och julbelysningen är sedan länge borta från våra kylskåp och hem. Det enda som finns kvar för många är minnet av uttrycket ”nytt år, nya möjligheter”. Löften om att när det nya året kom så skulle det nya livet börja. Bra mat, träning, mindre stress, mer motion. Löften kring hälsosammare liv och livsstil.

Men i mörkret, regnet, slasken och snön kommer vardagen ikapp en. Det som bara var att jag gör det imorgon, blev istället jag börjar på måndag igen. Och nu är det måndag igen och vardagen är fortfarande här med allt vad den innebär.
Att tro att vi kan slå vardagens tempo och krav som vi sätter upp är kanske inte alltid rimligt att tänka men att anpassa den, förändra den, integrera våra nya planer och löften i den går.

Februari är den månad tillsammans med mars då flest nyårslöften bryts. Alla årskort på gymmet slutas använda och kylen fylls igen med mat vi egentligen skulle undvika.
Vanor, vilket är det vi pratar om, skapas inte på en månad. De skapas under tid. Desto längre vi orkar hålla i den kontinuerligt desto mer fastnar det. Det handlar inte om att bara för att vi missade ett träningspass eller åt dåligt en dag så är allt förstört. Men att göra valet igen att nu gör jag det jag vill det ska vara. Jag ska ut och springa. Jag ska iväg och träna. Jag ska äta den mat jag mår bra av. Jag ska sluta äta godis.

Det bästa tips vi kan ge är gör det på en nivå som är rimlig att börja på. Skapa träningsrutiner som gynnar dig.
Ett, två eller tre pass i veckan är bättre att börja med än att du säger att du ska träna varje dag och inget blir av
Att säga att du ska sluta äta den där bullen eller fikan på jobbet är bättre än att du säger att du ska sluta äta allt skräp direkt.
En bra måltid per dag är bättre än ingen bra alls.
Börja enkelt och bygg upp det. Skapa en grund som är enklare att utgå från än en massa extra krav, press och stress

Training Season

0 0 Continue Reading →

Vätternrundan lanserar MTB Camp Omberg

mtbcamp ombergSka du köra MTBvättern? Eller kanske cykelvasan? eller kanske rent av något annat MTB lopp i år? Då kan detta vara ett läger väl värt att delta på. Vätternrundan drar nu igång ett träningsläger vid namn MTB Camp Omberg. En helg i slutet av april där du får vara med på en hel del enligt det släppta schemat.

Det är första året Camp Omberg arrangeras så ta chansen att vara med på startskottet direkt!

Training Season

0 0 Continue Reading →

Desto tröttare, desto kortare armtag

Trötthet och mjölksyra. Något som många nog stött på när man kör intervaller eller på den där sista sträckan. Att det påverkar vår prestation och rörelsemönster är nog ganska sjävklart för dem flesta.

cropped-DSC_0044.jpg

För ett tag sedan undersökte man just hur mycket trötthet och mjölksyra påverkade simmares längd på deras armtag. Det studien visade var att trötthet och mjölksyra påverkade båda armarna men den dominanta armen något mer. Om vi bara tittar på rotationen i armarna minskade den med mellan 3,18 – 5,29 grader. Det kan låta lite men testa att mäta det så ser du ganska snabbt att det blir ganska mycket om du ser på hela armens rörelse.

Detta visar att det blir viktigt att träna på att verkligen orka ta ut armtaget även när vi är trötta. Att vi missar några centimeter på ett tag är kanske inte så farligt. T.ex. om vi missar 5cm på ett armtag så blir det 50cm på 10 armtag. Helt plötsligt blev det alltså en halvmeter. Samma princip gäller för alla idrotter, ett minskar löpsteg, minskad kraft i trampet i cykling, kortare stavtag i längden.

Något att tänka på nästa gång du börjar närma dig slutet av passet eller är mitt i intervallerna

Training Season

0 0 Continue Reading →

Skilj på löpning och löpning

Löpning eller att springa är något naturligt för oss människor. Även om vissa inte tycker om det så är det ändå något vi som ras har gjort i tusentals år. och förmodligen kommer att göra i tusentals år till.
Däremot när vi pratar löpning som idrott eller löpning i idrotten triathlon är det viktigt att skilja på en sak. Det är skillnad på löpningen.

IMG_2234Triathlon i sig är en intressant idrott där du först ska simma, sedan cykla för att avsluta det hela med löpning. Tre idrotter som ställer helt olika krav på vår kropp men som alla har en sak gemensamt. Alla tre grenarna ställer krav på vårt hjärta, lungor och energisystem. Det är olika muskler som jobbar mer eller mindre under alla tre grenarna men det är alltid samma hjärta, lungor och energi som ska användas.

För en person som börjar träna triathlon kan detta vara en enkel sak att glömma bort. Man tänker lätt att det är bara att träna simning, cykling och löpning. Men löpningen blir lite mer unik än bara löpning i sig.
I slutet av en tävling kommer du redan ha använt mycket energi och muskelkraft för att ta dig till löpningen. Detta gör att när du väl ska ge dig ut på löpningen kommer din löpekonomi vara påverkad.

Nyligen gjordes en studie på just detta. Egentligen ingen revolutionerande med studien i sig förutom att man mätte den i olika hastigheter för att få en bredare bild. Studien visar på just det fenomen vi nämner ovan. Löpning i slutet av ett triathlon har en annan löpekonomi.

Därför är det viktigt för dig som triathlet oavsett om du är nybörjare eller högre upp att träna löpning även i ett mer påverkat tillstånd. Ett tillstånd där dina muskler och energisystem redan fått göra en hel del jobb så att dem fortsätter vänja sig vid att arbeta även i detta och att du lär dig hur din kropp reagerar på detta.

Training Season

0 0 Continue Reading →