Löpning eller att springa är något naturligt för oss människor. Även om vissa inte tycker om det så är det ändå något vi som ras har gjort i tusentals år. och förmodligen kommer att göra i tusentals år till.
Däremot när vi pratar löpning som idrott eller löpning i idrotten triathlon är det viktigt att skilja på en sak. Det är skillnad på löpningen.

IMG_2234Triathlon i sig är en intressant idrott där du först ska simma, sedan cykla för att avsluta det hela med löpning. Tre idrotter som ställer helt olika krav på vår kropp men som alla har en sak gemensamt. Alla tre grenarna ställer krav på vårt hjärta, lungor och energisystem. Det är olika muskler som jobbar mer eller mindre under alla tre grenarna men det är alltid samma hjärta, lungor och energi som ska användas.

För en person som börjar träna triathlon kan detta vara en enkel sak att glömma bort. Man tänker lätt att det är bara att träna simning, cykling och löpning. Men löpningen blir lite mer unik än bara löpning i sig.
I slutet av en tävling kommer du redan ha använt mycket energi och muskelkraft för att ta dig till löpningen. Detta gör att när du väl ska ge dig ut på löpningen kommer din löpekonomi vara påverkad.

Nyligen gjordes en studie på just detta. Egentligen ingen revolutionerande med studien i sig förutom att man mätte den i olika hastigheter för att få en bredare bild. Studien visar på just det fenomen vi nämner ovan. Löpning i slutet av ett triathlon har en annan löpekonomi.

Därför är det viktigt för dig som triathlet oavsett om du är nybörjare eller högre upp att träna löpning även i ett mer påverkat tillstånd. Ett tillstånd där dina muskler och energisystem redan fått göra en hel del jobb så att dem fortsätter vänja sig vid att arbeta även i detta och att du lär dig hur din kropp reagerar på detta.

Training Season