Skip to Content

Monthly Archives: mars 2017

Därför ska du göra det du tycker funkar

Att komma igång med träningen och för den delen fortsätta hålla igång träningen kan ibland vara en större utmaning än man egentligen trodde från början.
Det kan vara allt från att en plan inte blivit som man tänkt sig till det att man börjar tröttna på det man gör.

Om man går till google och söker på träningsmotivation får man upp över 80 000 resultat med allt från bilder till artiklar som både ger slagkraftiga motivationsrader till konkreta tid till hur du både får och håller dig motiverad. Men sagt och gjort så börjar och slutar det hela med en sak, dig. Det är du som ska göra det.

Bild tagen från https://twitter.com/gerrywieder/status/578569463517159424

Därför är det bästa tipset när det kommer till träning, kost och nya vanor att du ska göra det du känner funkar för dig. Är det mer motiverande att köra en annan form av intervaller än den du gjort i tre veckor nu, byt.
Skulle det vara roligt att prova något annorlunda inom ramen för din kost, gör det.
Det viktigaste är att du hittar sätt och det som fungerar för dig så att du vill fortsätta med och mot det du tänker.
Dock ska man komma ihåg och faktiskt vara inställd på en viktig sak. All träning är inte alltid rolig eller motiverande varje dag. Ibland handlar det om att bara bita i det sura äpplet och köra.

Men vi ska heller inte vara rädda för att göra förändringar i den träning vill håller på med. Att byta intervalltyp men ändå köra intervaller kan vara ok. Att springa så långt man kan på en viss tid, istället för att springa en viss sträcka så snabbt man kan kan vara lika givande.
Den lilla variationen kan vara nog så viktigt och motiverande. Men håll den inom ramen och fortsatt riktad mot det du jobbar för.

Training Season

0 0 Continue Reading →

Låg kadens är inget att satsa på

Cykling är en sport som för många handlar om att jaga gram, sittposition för prestation, watt,  och kadens. Cykelsporten är verkligen en sport man kan djupdyka i när det kommer till detaljer, komponenter och mätningar på många olika sätt.

DCIM100MEDIAKadens är något som ofta återkommer inom sporten och handlar om hur många varv vevarmen går runt på en minut. Alltså hur snabbt du trampar. Elitcyklister brukar man prata om att dem håller ca 90 varv per minut eller högre. När vi tränar för att bli bättre cyklister pratar vi gärna om kadens och watt för att veta att vi håller rätt effekt under intervallerna eller träningsrundan.
Om vi bara pratar om kadens sägs det generellt att vi ska hålla en hög kadens under träning och tävling. Något som mycket forskning också ger stöd för att vara det effektivaste. Men hur skulle det bli om vi vände på det hela och istället körde på låg kadens?

När man nyligen gjorde en stor genomgång på forskningsfältet på just den frågan så hittade man inget som tydde på att låg kadens skulle ge några bättre resultat. Att träna på låg kadens verkar alltså inte ge några bättre resultat eller några betydande resultat, vilket då tyder på att det är bättre för dig att träna på en högre kadens för att få resultat.

Training Season

0 0 Continue Reading →

Komma igång med konditionsträningen

Även om snön gör tappra försök att bita sig kvar i vårt land så smälter den sakta undan och våren gör sitt intåg. Med våren och barmarken är det många av oss som blir som kalvar på grönbetet igen med konditionsträningen. Intervallpass och mil ska avverkas på snabbaste, effektivaste och bästa sätt.

Våra halvslumrandes muskler som kanske inte används under vinter lika bra ska nu prestera och tränas igen, gärna på samma nivå som innan snön. Något som kan bli väldigt jobbigt och tungt snabbt, både för muskler och sinnet.
Våga starta lågt och bygg upp din träning. Bra tips kan vara att hellre börja med ett intervallpass och ett kortare distanspass en vecka och därefter lägga in mer efterhand som det känns att kroppen svarar på uppstarten.

Intervaller kan ofta vara jobbigare för kroppen då mycket intervallträning bygger på att du ska ta i allt du kan under en kort tid och sedan vila. Därför rekommenderar vi under en uppstart att du kör under en 1:2 princip. 1 intervallpass per 2 distanspass/vecka.
Distanspassen ska inte dem heller vara på samma distans som innan vintern direkt. Börja på en kortare distans och även där öka med tiden.

På detta sätt klarar du dig bättre från både skador, utmattade muskler och ett trött sinne som bara tycker allt är jobbigt och tungt.

Training Season

0 0 Continue Reading →

Terapeuter sökes till Södermanland

Bild tagen från http://celektklinik.se/massage/

Vi växer ständigt och nästa region som vi nu är på gång in i är Södermanland. En region där vi redan idag har klart med 5 nya spa-anläggningar och en späckad intervjudag men än finns det tider kvar för fler intervjuer.

Är du massage-, spa- och/eller hudterapeut och söker jobb i Södermanland? Tveka inte att höra av dig! Vi kommer att ha en intervjudag den 30mars i Södertälje och vi vill se dig där!

Vi erbjuder arbete vardagar som helger. Möjligheten att arbeta på flera olika anläggningar med övernattningsmöjlighet och avbokningsgaranti så att du kan vara garanterad arbete.

Om du är intresserad, hör av dig till niclas@trainingseason.se

Training Season

0 0 Continue Reading →

Låt oss hjälpa dig!

Börja träna och träna mot något är ett vanligt nyårslöfte som brukar spricka i mars. Kontakta oss så hjälper vi dig att skapa en hållbar och anpassad träningsplan och -pass som gör att du når hela vägen

Kontakta oss så sätter vi igång!

Training Season

0 0 Continue Reading →