Även om snön gör tappra försök att bita sig kvar i vårt land så smälter den sakta undan och våren gör sitt intåg. Med våren och barmarken är det många av oss som blir som kalvar på grönbetet igen med konditionsträningen. Intervallpass och mil ska avverkas på snabbaste, effektivaste och bästa sätt.

Våra halvslumrandes muskler som kanske inte används under vinter lika bra ska nu prestera och tränas igen, gärna på samma nivå som innan snön. Något som kan bli väldigt jobbigt och tungt snabbt, både för muskler och sinnet.
Våga starta lågt och bygg upp din träning. Bra tips kan vara att hellre börja med ett intervallpass och ett kortare distanspass en vecka och därefter lägga in mer efterhand som det känns att kroppen svarar på uppstarten.

Intervaller kan ofta vara jobbigare för kroppen då mycket intervallträning bygger på att du ska ta i allt du kan under en kort tid och sedan vila. Därför rekommenderar vi under en uppstart att du kör under en 1:2 princip. 1 intervallpass per 2 distanspass/vecka.
Distanspassen ska inte dem heller vara på samma distans som innan vintern direkt. Börja på en kortare distans och även där öka med tiden.

På detta sätt klarar du dig bättre från både skador, utmattade muskler och ett trött sinne som bara tycker allt är jobbigt och tungt.

Training Season