Får ofta frågar vad jag äter vilket är något jag gärna pratar om då det är en av mina hjärtefrågor. Maten är det som ska ge oss alla våra byggstenar för att vi ska kunna bygga vår hälsa. Det tillsammans med rätt träning och vila.

En vanlig fråga som brukar dyka upp är hur jag tänker med kost och träning, speciellt vad man ska äta innan och efter, hur nära inpå etc.
För min del så anser jag att äta direkt efter träningen är något som kolhydratsladdare pysslar mycket med. Jag är lågkolhydratsmänniska och långdistans idrottare så för min del är det fett som är mitt huvudsakliga bränsle. Vilket det borde vara för många fler än det är. Däremot anser jag att jag innan ett pass bör ha alla de byggstenar min kropp kan tänkas vilja ha efter träningen för att jag ska få bästa resultat. Vi har nämligen bara en viss mängd blod i kroppen. Om vi äter direkt efter träningen måste kroppen avsätta blod dels till att bryta ner maten men också för återhämtningen. Är det inte då bättre att blodet får vara där det behövs efter träningen? Nämligen på återhämtning och uppbyggnad

Forskning visar på lite olika håll med detta. Vissa säger att man ska ha ätit innan, andra efter. Vissa säger direkt efter träning, 15min efter, 30min andra vise versa när det gäller innan träning. Vilket som är rätt, bäst och mest effektivt tror jag beror mycket på vad du äter, vad du tränar för och vilken typ av träning.

En uthållighetsidrottare, löpare, cyklister etc. bränner mycket fett och bör koncentrera sig på detta mer än kolhydrater medan explosiva idrottare, tyngdlyftare, 100m löpare etc. bör titta mer på kolhydrater men också VILKA källor dem använder sig av.

Detta är svåra frågor. Forskningen säger både bu och bä. Du kanske fungerar bäst på ett sätt medan jag på ett annat. Individualiteten finns alltid där i dessa frågor men vissa sanningar finns där. Vilket som passar dig bäst kan bara du ta reda på