Att leka med gränser

Just nu är jag inne i en fas i min egen träning där belastningen, intensiteten och antalet pass är väldigt hög. Det blir många pass, både långa och hårda. Jag känner hur hela min kropp får mer och mer träningsvärk. Varje morgon så är man lite mer stel och trött i musklerna samtidigt som man känner att kraften minskar lite. Det som sker just nu är att min kropp håller på att brytas ner.

Det kan låta väldigt korkat men det är egentligen tvärtom. När vi bryter ner vår kropp så är den så smart, när den väl får vila, att den bygger upp sig lite starkare än vad den var innan. Tänkte inte gå in djupare på hur detta exakt fungerar idag utan en annan sak i denna träningsfasen. Gränsen.

Hur mycket ska man våga träna med många pass på hög belastning och intensivt innan det är dags att gå ner och låta kroppen återhämta sig?
En otroligt svår fråga för det är först och främst väldigt personligt. Den andra utmaningen i detta är att för många måste man gå fortsätta köra på ett tag fastän kroppen är trött, musklerna inte har samma kraft och man känner sig allmänt slö.
Enligt mig ligger här också den största utmaningen.

När vi är trötta, känner att kraften tynat lite och slöa så kan risken för skador öka. Muskulärt sätt är musklerna än med på samma nivå längre. Vilket i sin tur gör att vi kanske inte får den där perfekta tekniken. Likväl när vi tränar ner oss på detta sättet, om man har ett virus/bakterie i kroppen, kan vi lättare bli sjuka för att även dessa systemen är med stressade.

Man bör träna ner sig ibland för effekterna det kan ge överväger men man måste göra det med respekt och i samråd med sin kropp. Det är viktigt att lyssna till när kroppen säger att nu har vi nått en bra nivå det är dags att vila. Vi måste vara extra uppmärksamma på vår teknik och se till att inte slarva med varken maten eller vilan. Men det är personliga gränser vi leker med och det måste vi alltid ha i tanken.

Kommentera

Stäng meny