HIIT intervaller – deras effekt och vad det är bra för

Under en längre period har HIIT intervaller tagit allt mer mark som en vanlig intervallform på många olika träningspass. HIIT intervaller är en intervallform där du vilar 1,5 gång längre än du arbetar och där arbetet skrev på en väldigt hög nivå, runt 90-120% av max. T.ex. om du arbetar på 100% av max i 1min vilar du i 1,5min.

HIIT har fått ta en hel del beröm för att kunna utveckla uthållighetsförmågan, alltså konditionen. Men sanningen är annorlunda enligt en forskningsstudie som presenterades nyligen. Ni hittar studien längst ner i detta inlägg

IMG_3212I studien undersökte man vilken effekt HIIT intervaller verkligen har genom att mäta både VO2 peak(syreförbrukning), peak power(watt) samt time to fatigue(tid till utmattning). VO2 är direkt kopplat till vår uthållighet och är det vanligaste vi brukar nämna när vi verkligen mäter uthålligheten.
Deltagarna i studien fick genomföra en 2 veckors träningsperiod där man sedan jämförde före och efter resultaten. Och det är här studien visar att HIIT inte gör det vi i vardagen kanske antar att det gör.

HIIT förbättrade nämligen inte VO2, men den förbättrade däremot peak power, alltså vår kraft samt ökade tiden innan vi tog slut, time to fatigue. Vad detta betyder är egentligen enkelt sagt att du får inte bättre kondition av HIIT intervaller men dina muskler anpassar sig bättre till arbetet och kan därmed arbeta bättre med energin i kroppen och därmed orkar vi mer.

Hela studien hittar ni här

Training Season

Kommentera

Stäng meny