Idag tänkte jag ge er lite löpskola, mer exakt löpstegskolning. Det jag kommer skola er i idag är vårt naturliga löpsteg. Ett löpsteg som bättre håller oss skadefria. Redan nu vill jag dock säga att för alla er som lägger om till detta löpsteg, gör det med tålamod och under en längre period. Många av våra fötter har inte kunnat arbeta rätt i sina gamla löparskor, vilket gör att de muskler och strukturer som annars är starka för löpning behöver tränas upp.

Vi börjar med fotisättningen. Om jag hade bett dig ta av dig skorna så skulle du 9/10 gånger börja springa på framfoten. Du skulle med stor sannolikhet börja låta lilltåsidan falla neråt lite så att den mötte marken först. Precis som när fingrarna söker kontakt med ytor så är det tårna som gör det på fötterna.

Som Du ser på bilden så strävar min fot direkt efter kontakt via lilltåsidan. Detta är något som du alltid bör eftersträva i varje fotisättning. Varför? jo för att på detta sättet så börjar foten i sig fungera som en fjäder, lite som stöttdämparna i bilen. När man springer med foten på detta sättet möter du marken istället för att krocka med den som när du springer med hälen först.

Om vi tittar vidare på benets pendel och placering. När foten ska möta marken så strävar vi efter att ha knäet lite lätt böjt och se till att foten landar under oss, inte två meter framför oss. Detta gör vi för att dels få ett snabbare steg. Men viktigast av allt för att när knäet är lätt böjt och är under oss så, precis som foten, agerar hela benet som en fjäder. Kroppens egna stöttdämpare. På detta sätt blir det inga stöttar eller slag i lederna. Vi kan springa lätt, snabbt och med hög stegfrekvens.

Denna bilden visar även en viktig sak i nästa steg. Benets pendel. När foten lämnar marken bakom oss så strävar vi efter att få ett rakt ben. På detta sätt lyckas vi använda den kraft vi fångat upp i benets fjäderfunktion på bästa sätt, vilket gör att vi nästan skjuts framåt in i nästa steg. Mer om benets frampendling strax.

Lika viktigt är det när vi springer att knäet håller sig i linje med foten.

På bilden kan du se att mitt knä är i linje med foten sidor. Vissa hade sagt att knäet håller sig rakt ovanför foten. När Knäet är här är det skadefritt, det är när det börjar vobbla ut åt sidorna som skador kan ske.

Nu ska benet fram. När foten lämnat marken är det viktigt att du lyfter benet i knäet ordentligt så att foten lättare kan komma fram och inte släpar i marken.

När benet kommit så högt upp som det gjort på bilden har Du inga problem att lyfta fram benet i höften och få ett klockren fotisättning.


Här har mitt ben fått pendla fram. Efter att jag lyft högt i knäleden blir det lika viktigt att jag får höjd på knäet fram. Har jag gjort med arbete rätt i knäleden innan så är detta en barnlek. Som bilden visar så är mitt knä i så bra position att min fot kommer att landa på framfoten, på tårna, utan problem ens.

Nu är det bara att upprepa denna teknik för varje steg du tar. Har du svårt att få ihop det kan det kanske underlätta med en liten film. Här har du en fotisättningscykel. Enda jag skulle vilja säga med filmen är att jag skulle vilja att han lyfte knäet lite högre för att lättare och bättre kunna komma in i nästa steg.


Har du fler frågor är du alltid välkommen att höra av dig. Njut av Din nästa löptur!