”Det enda botemedlet emot en skada är vila” Nja….

bildJag har aldrig hört talas om någon som tränar sig i from genom att ligga på soffan och inte göra något. Det är faktiskt sanningen med en skada med.

När en skada precis, verkligen precis, har skett kan vila vara en bra sak. Men sen är det upp och hoppa som gäller.
Bilden ni ser här till vänster är en bild då jag överansträngt min vad. Att ta ett löpsteg var helt kört. Det enda som gällde var vila tyckte läkarna men efter 3dagar hade än ingen förändring skett. Så vad blev lösningen. Yoga, gång och lätt styrketräning. Efter bara 2dagar så började allt släppa.

Varje gång när jag behandlat benhinneproblem har lösningen aldrig varit vila. Det har varit träning. Löpstegsträning, styrketräning, rörlighetsträning och stretching.

Varför funkar inte vila  i det långa loppet? Jo för när vi vilar så lägger sig en skada men den stärks inte. När vi tränar en skada så stärker vi upp det skadade området. Vi bygger upp det. Vi ser till att minska risken så mycket vi bara kan för att samma skada ska kunna ske igen.

MEN att träna en skada är inte alltid det enklaste. Det kräver dels kunskap men också tålamod. Tålamod av den anledning att det är så enkelt när man känner att allt går på räls, att man ökar vikten lite för mycket och drar upp skadan på nytt. Så när Du ska komma tillbaka efter en skada, se till att ha rätt kunskap till det. Har Du inte det ta hjälp av någon som har.