I måndags diskuterade visade vi vad forskningen säger om stretching och att olika stretchingformer kan ha olika effekter på vår prestation. Mycket beroende på vad vi ska genomföra för prestation. Men idag tänkte Niclas säga något om just stretching och dess rykte.

Att stretcha är något som är väldigt omdiskuterat. Alla som tränat under en längre tid på en lite högre nivå har en åsikt om det hela, men det vanligaste är ändå att alla säger stretching oavsett hur vi stretching. Stretching som stretching. Inte riktigt.

bild tagen från http://thewinningedge.se/posts/26/stretching-okad-rorlighet-beror-pa-okad-stretch-tolerans

bild tagen från http://thewinningedge.se/posts/26/stretching-okad-rorlighet-beror-pa-okad-stretch-tolerans

Stretching är något som jag tror alla kan tjäna på. Dels för att vi ska kunna ta ut en rörelse som vi ska t.ex. att få ett rakt ben i knäleden. Men stretching kan också få musklerna att bli mindre spända. Däremot är det inte samma stretchingmetod som kanske är bäst för båda ovanstående saker. Det som kan göra mig riktigt irriterad är just att när många som har en åsikt om stretching diskuterar stretching så är alla typer av stretching samma sak.
Så är det verkligen inte.
Vi skulle aldrig få för oss att diskutera all styrketräning som bara styrketräning. Nej då diskuterar vi olika former av styrketräning. Grundstyrketräning, maxstyrketräning, explosiv, uthållighetsmässig, mjölksyremässig. Ja du kan säkert nämna fler typer men hur många former att stretching kan du nämna och kan du vilken metod som är bäst för vad?

Här är bara några olika former av stretching och vad dem är bra för
Passiv stretching är nog den vanligaste stretchingen. Här tar vi ut en rörelse så mycket det bara går, håller ett tag och släpper. Bra om du är stel i en rörelse och vill kunna ta ut den bättre
Dynamisk stretching är när vi med egen muskelkraft tar ut en rörelse och pressar till det ytterläge vi kan komma till i någon sekund och sedan går tillbaka. Bra för stela muskler direkt innan en prestation
PIR är en stretchingform där man får hjälp att gå till ytterläget i rörelse som sedan hålls i 10sek, där du sedan trycker tillbaka rörelsen i 5-6sek och sedan slappnar av i någon sekund innan man går lite längre i rörelseutslaget. Perfekt riktigt stela rörelse
PNF är en liknande forms som ovan där man hittar ett stelt läge i en rörelse och direkt trycker emot rörelsen i 8-10sek, slappnar av i 5-6sek innan man går till ett nytt läge i rörelsen. Effektiv mot spända och stela muskler
Rörlighetsstretching är en form där vi rör en kroppsdel konstant från ena läget mot det andra och på det sättet skapar en rörlighet via rörelse. Kanon innan prestation.

Stretching är mycket mer än bara stretching
Niclas Mårtensson