Aftonbaldet publicerade för ett tag sedan denna artikeln.  Om det är just hård träning som är det absolut bästa emot stress vågar jag inte svara på. Däremot är jag helt överens med artikeln och helt övertygad att stress är något av det bästa botemedlet emot stress.

Om vi håller oss kvar i löpspåret som vi varit hela veckan och tittar mer på varför löpning blir så bra emot stress så kan vi hitta flera saker. Vissa av dessa sakerna hittar du garanterat i andra aktiviteter med, ibland mer och ibland mindre.
När vi springer kommer följande saker att hända. Du kommer få ökad puls, vilket medför ökat blodflöde i kroppen. Din andning kommer öka, vilket innebär mer syre in, mer koldioxid ut. Ditt hormonsystem kommer börja skicka ut endorfiner. Det är detta som är det mest intressanta kanske i just denna diskussionen om stress.

Dessa endorfiner, hormoner, gör en uppsjö av saker. Utan att nämna namnen på alla så kan man i alla fall säga att dem har en otroligt positiv inverkan på kroppen. Några av de första hormonerna som kommer ut i kroppen är lite av kroppens smärtlindringssystem. Dessa hormoner dämpar den ev smärta som finns i kroppen vilket gör att du kan träna på ett bekvämt och smärtfritt sätt. Vidare kommer hormonerna som frisätts att påverka kroppen på ett sådant sätt att ett ”lugn” uppstår. Denna kraften är starkare än de som stressen har vilket gör att desto mer av detta hormonet desto lugnare blir vid. Dessutom blir vi riktigt glada av många av dessa hormonerna då dem tillhör vårt belöningssystem.

De två sista effekterna är något jag upplever väldigt ofta. När stressen och pressen är som störst är det alltid viktigt för mig att jag verkligen genomför min träning. Just för att det är då både Du och jag behöver den som mest. För att motverka stressens effekt.
Menar vem har inte känt sig mindre stressad efter en löptur, för att inte säga gladare?

Det kanske känns som en konstig prioritering att helt plötsligt kasta in ett träningspass i ett stressat och pressat schema. Gör det! Det är just det träningspasset som kan få dig att orka hela vägen igenom dagen eller kanske får dig att prestera lite bättre.

När du är som mest stressad och pressad, TRÄNA!