Något man hör mer och mer i idrottsvärlden är personer som börjar träna enligt principen train low, race high.
Det hela går ut på att man tränar på ett lägre energisystem och för att under tävling kunna träna på en högre nivå. enkelt förklarat.

Principen bygger på att man vill träna kroppen till att kunna använda ett energisystem högre upp i intensitet för att spara dem andra systemen till senare. För uthållighetsidrottare handlar det oftast om att kunna använda fettsystem på så hög intensitet det bara går för att kunna spara kolhydraterna till spurter och extra krävande partier på en bana.

IMG_1264Så hur gör man då? Jo enkelt, om vi vill uppnå ovanstående sak så finns det två saker man kan göra. Ett. Träna på ett sätt så du tar slut på kolhydraterna i kroppen eller Två. dra ner på kolhydraterna så du har mindre i kroppen till att starta med.
Utmaningen med första är att om man äter en hög kolhydratskost så är det svårt att bränna alla först. Men tilbaks till punkten. Kolhydraterna är nu slut i kroppen, NU är det bara att träna på som vanligt.
Förmodligen kommer det vara lite segare än vanligt men med tiden kommer det att försvinna och kroppen blir mer tränad på att använda fett.

Roligaste med detta är att när jag nu de senaste gångerna varit på en föreläsning så har även fler tränare på alla olika typer av nivåer börjat applicera detta. Pastakonspirationen och mjölmaffians tag över idrottssverige kanske äntligen börjar nå sitt slut!

Så är du nu tveksam över det hela så säger jag testa. Men kom ihåg att det kommer krävas en 1-2månader innan den riktiga effekten VERKLIGEN slår till.