Blod, svett och tårar, ja så lyder ett gammalt talesätt som man ofta fått höra under träningar och tävlingar. För många är detta också en bild av träning. man ska svettas, det ska göra ont och och skador sker. Bilden i sig är ju ganska sjukt för varför skulle smärta och skador vara ett framgångsrecept? Sen är det så ändå att vissa övningar svider mer än andra och skador sker oavsett om man vill det eller inte.

Att svettas däremot är något som vissa trivs olika med och för vissa kan det till och med vara att man inte ens trivs att vara nära doften av svett. Så kan man träna utan att svettas? Självklart! Vissa övningar är så enkla men ändå så effektiva att du kan göra dem att du inte ens höjer pulsen markant ens. Det jag pratar om är något som vissa kallar lågintensiv träning, men man ska vara medveten om att lågintensiv träning kan innehålla en pulshöjning men inte så hög som en gympass eller en löprunda kräver.

Så vad man kan göra för övningar då? Här blir det bara fantasin som sätter stopp. Att sitta och spänna skinkorna så länge man orkar kan vara tillräckligt. Eller sitta och flippa en vattenflaska mellan varje klunk är ett annat bra exempel. Prova att ”nästan-sitta” på kontorsstolen, håll baken precis ovanför sitsen bara. Stå med lätt böjda ben när du står upp. Bär din rullväska och byt sida när du blir trött. Ja vad du kan göra för övningar är så många att jag nog hade kunnat skriva i en vecka konstant utan att få med alla. Det är precis som jag skrev innan bara din fantasi som sätter stopp.

Sällskapsresan gör ett roligt exempel när Stig-helmer vill ha mer juice och då sträcker upp händerna mot panelen. Har du själv provat detta när du sitter och flyger långa sträckor? Dina armar väger mer än du tror och samtidigt som du gör det aktiverar du hela armen, axeln och en del av skulderbladet, rätt många muskler där kan jag lova!

Nu kanske någon tänker ”detta är ju inte träning” och till er säger jag bara det är det i allra högsta grad! Många bäckar som blir till åar, floder som leder till våra sjöar och hav. Du kanske inte får ett explosivt resultat med världens viktnedgång eller muskelutveckling men med tiden blir du starkare vilket kan hjälpa dig mer i din vardag. Så nu i veckan våga köra en massa övningar som är mitt i din vardag. Hur många ”mini-pass” kan du få till på en dag?