Nu börjar hösten närma sig. Det märks dels på vädret och löven på våra träd. Men tydligast för mig, för att inte säga alla andra i hälsobranschen, blir det på besökarantal på hemsidor, samtal och mail.

Året har fyra stora träningssäsonger. nyårslöftet, sommarformen, kom-igång-efter-semestern, och den minsta av dem fyra, innan-julfettet.

Nu är vi på väg in kom-igång-efter-semestern. Folk söker sig till gymmen, löpspåren, cykelvägarna. Powerwalkandes och svettandes. Tyvärr är det däremot alltför många som skaffar gymkort, köper dyra träningskläder, NASAtillverakde skor och sen tränar i 1-2månader på sin höjd innan dem ger upp. Tills nästa träningssäsong kommer.

Känner Du dig träffad? Bra! Här får Du några tips på håller dig igång och inte ger upp

  1. Kom på vad det är du tycker är kul att träna och skaffa ett gymkort på ett ställe som erbjuder just det. Gärna lite mer också. Viktiga är att du tycker det är kul även om det är jobbigt
  2. Börja lagom. Att gå från noll till 4,5,6 pass i veckan är en chock för kroppen och den kommer att slå bakut. Börja med 1, kanske kanske kanske 2 pass i veckan. Vill du en efter några veckor köra fler pass öka då med bara ett pass och kör det ett tag
  3. Skaffar du gymkort, ta hjälp av en PT som kan hjälpa dig med träningsprogram MEN viktigast av allt, gör uppföljningar. Då har du alltid någon som kan sporra dig lite extra
  4. Sålänge träningskläderna inte storleksmässigt inte längre passar dig fungerar dem än fint. Använd dem så slipper du lägga pengar på massa nya kläder hela tiden.
  5. Skaffa en träningskompis som gärna är på samma nivå, antalpass mässigt, som du. Då kan ni puscha varandra till att komma iväg och träna

Fem enkla tips som kan få dig att orka komma igång och hålla dig igång