Viktigt när man tränar mycket på en och samma dag

Just nu sitter jag i Tjeckien med Ibf Falun. Vi är här och spelar czechopen, en väldigt stor innebandyturnering. Tempot är både hög och intensivt under matcherna och alla hallar har väl inte alltid den bästa luftkonditioneringen. Men oavsett om man spelar en turnering med många matcher i rad eller tränar flera pass per dag så finns det en sak som är viktigt att hålla koll på, vätskenivån.

Håller man koll på ens vätskenivå så att den är rätt så kan man bättre återhämta sig och minskar risken avsevärt för vätskebrist. Det inte så svårt att hålla koll på heller. En våg är allt som behövs mer eller mindre. Sedan väger man sig bara innan och efter matchen/träningen. Det du har gått ner är vätska, eller i alla fall till absolut största delen.

En liter vatten väger ungefär ett kilo. Så har du gått ner ett kilo är det en liter vatten du behöver få i dig. Gärna tillsammans med lite salt och magnesium. Två mineraler som hjälper kroppen att ta upp vätska.

image

Gör bara detta lilla knep kan man både återhämta sig bättre och orka/lyckas prestera bättre när det är daga igen samma dag. Sen kommer självklart andra faktorer med in i leken men denna är enligt mig en av dem mest avgörande

Kommentera

Stäng meny