Vill man vara snabbt gäller det att…

Snabbhet är som mycket annat en förmåga vi måste träna och även träna för att bibehålla. Många lag idrotter lägger mycket tid under försäsongen på att träna upp förmågan och sedan under säsongen som blir det inte lika mycket alltid. Helt naturligt såklart då matcher och andra träningar tar över. Men det är ändå viktigt att träna för att bibehålla.

Viktigt att fundera kring är hur man ska träna för att bibehålla det. I februari släpptes en studie som undersökt vad som funkar bäst. 
– Explosiv styrketräning (50-60% av max, 2-3set med 4-8reps)
– Sprint träning med släde (6-10set 20m med 12.6% av kroppsvikten)
– Sprintövningar (1-3set med 2-3 reps med varierande övningar)

bild tagen från http://sportsmedicine.about.com/od/triathlonworkouts/a/Sprint-Drills-Against-Resistance.htm
bild tagen från http://sportsmedicine.about.com/od/triathlonworkouts/a/Sprint-Drills-Against-Resistance.htm

Resultaten visade på att den explosiva styrketräningen var effektivast vid sprinter men när det kom till riktningsförändringar så var det inte lika bra.
Så för bästa resultat är det en bra idé att både köra den explosiva styrketräningen med springövningar där du får springa med riktningsförändringar.

Training Season

Kommentera

Stäng meny